13:14:37 - شنبه 14 اکتبر 2017
استخراج نفت مغان؛ آرزویی که به سرانجام نرسید
وقتی خبر وجود رگه های نفت در شمال استان اردبیل در فاصله زمانی بیش از یک دهه پیش انتشار یافته و رفت وآمد شرکت های خارجی به منطقه مغان رونق گرفت ،امیدها در دل شهروندان استان نیزقوت یافت که استانشان قرار است نفت خیز گشته و چاه نفت ، پالایشگاه و پیتروشیمی های متعدد همسایه کشتزارهای گندم منطقه خواهد شد.

ارس رسا – آن روزها طرح کتشاف نفت در دشت مغان به سوژه دلنشینی در استان تبدیل شده بود و همگان در رویای ثروتی بودند که طلای سیاه شاید برایشان به ارمغان آورده و مسیر توسعه آنها را که سالیان دراز از قافله پیشرفت عقب مانده بود را تسریع بخشد.
حوضه نفتی مغان در شمال استان اردبیل، در منطقه ‌ای با وسعت ۵٫۶ کیلومتر مربع واقع شده و بر اساس مطالعات انجام شده ضخامت رسوبات در این حوضه بیش از هشت کیلومتر بوده و غنی از طبقات شیلی – رسی است.
نخستین اقدامات برای به حقیقت پیوستن رویای نفت مغان در سال ۱۳۸۷ عملیاتی شده و مجوز عملیات اکتشافی آن از سوی وزارت نفت صادر شد.
شرکت نفتی ‘آی ان ای کرواسی و سپس شرکت هایی از اوکراین و کره جنوبی اقدام های اکتشافی را در منطقه انجام داده و بر اساس آرشیوهای خبری در همان سال های اول با حفر چندین دهنه چاه وجود نفت در عمق چهار تا پنج هزار متری در مناطقی از شهرستان گرمی مغان و عمق سه هزار متری بخش اصلاندوز شهرستان اصلاندوز مغان به اثبات رسید.
در سال ۱۳۸۷ مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گویی خبری گفت که بر اساس برآوردها پیش بینی می شود پس از مطالعات اکتشافی بین ۲ تا چهار میلیارد بشکه نفت از منطقه مغان در استان اردبیل استخراج شود.
چندین سال در دهه ۸۰ و ۹۰ دولتمردان به ارائه وعده های شیرین در باره نفتی شدن منطقه مغان مشغول بودند و رویای نفتی بخشی از آمال و آروزهای مردمی شد که سال ها در آرزوی گریز از عقب ماندگی بوده و اکنون چشم به نفت سیاه دوخته بودند.
اما وعده های شیرین مسوولان دیری نپایید و قطار عملیاتی شدن وعده ها پس از یک دهه گویا برای رسیدن به ایستگاه مقصد هنوز راهی طولانی در پیش رو دارد.
شهروندانی که در منطقه مغان با خبرنگار ایرنا همصحبت شدند معتقدند که عدم تحقق وعدهایی که تاثیری مهم در سرنوشت منطقه دارد برای مردم غیر قابل توجیه است.
رسول یک کارگر مشغول کار در کشتزارهای منطقه مغان می گوید: چرا با وجود چاه نفت در مغان این سرمایه عظیم به حال خود رها شده است.
وی می افزاید: هم اکنون در منطقه ای از بیله سوار قیر بصورت جوشان از داخل زمین بیرون می آید و این نشان از وجود نفت و فرآورده های نفتی در منطقه است.
یک مهندس معدن بازنشسته در شهرستان گرمی مغان نیز می گوید: اکتشاف نفت مغان قراربود با همکاری مشاوران فنی و اجرایی خارجی و شرکت های معتبر داخلی تکمیل شود تا با احداث چهار حلقه چاه اکتشاف نفت مغان شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.
وی بیان کرد: مقرر شده بود برای اکتشاف نفت در منطقه مغان مناقصه بین المللی برگزار شود و حتی مقدمات اولیه در بلوک اکتشافی مطالعه شده بود ولی اقدامات اجرایی مهمی تاکنون در منطقه به عمل نیامده است.
یک کارشناس اقتصاد در اردبیل نیز می گوید: ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مهم ترین تاثیر طرح اکتشاف نفت در دشت مغان است، صنعت نفت از صنایع اشتغال زا در کشور بوده و اکتشاف نفت در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال شغل های جانبی زیادی را برای سایر ساکنان منطقه بطور غیر مستقیم بوجود آورده و باعث رونق اقتصادی در منطقه می شود.
به گفته ندایی ، بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی ، دولت موظف است ۲ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استان های نفت خیز و شهرستان ها و بخش های محروم اختصاص دهد تا صرف امور عمومی همانند گازرسانی روستایی ، آبرسانی ، راه روستایی ، بهسازی روستایی و برق رسانی روستایی شود.
وی افزود: توسعه صنایع جانبی نظیر صنایع پتروشیمی ، احداث پالایشگاه و سایر تاسیسات و فرآورده نفتی از عوامل تاثیر گذار اقتصادی دیگر در وضع معیشتی و اشتغال مردم منطقه خواهد بود. بطور کلی این صنایع نه تنها گروه عظیمی از بیکاران را جذب خواهد کرد بلکه برای عده بسیاری از مردم نیز شغل ایجاد خواهد کرد.
نماینده گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: در این منطقه محروم زمینه و بستر لازم برای سرمایه گذاری در صنعت نفت فراهم شده است.
حمایت میرزاده اکتشاف نفت مغان را از خواسته های به حق مردم قلمداد کرده و گفت: طرح اکتشاف نفت در مغان توقعات و خواسته های مردم را بالا برده و یکی از خواسته های اصلی مردم شده است.
وی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را مهم ترین تاثیر طرح اکتشاف نفت در دشت مغان دانست و افزود: صنعت نفت از صنایع اشتغال زا در کشور بوده و این اکتشاف در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم شغل های جانبی زیادی را بطور غیر مستقیم بوجود آورده و باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
او اظهار کرد: برای اکتشاف و استخراج نفت مغان باید سرمایه گذاری داخلی و یا خارجی انجام بگیرد در غیر اینصورت این طرح همچنان ابتر خواهد ماند.
او افزود: اخیرا یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده و قرار است با کشور آذربایجان قرارداد لازم را منعقد کرده و اقدام لازم برای سرمایه گذاری را انجام دهد.
شکور پورحسین ، نماینده پارس آباد و بیله سوار مغان هم در این باره گفت: این رویکرد و تلاش مستمر برای استخراج و اکتشاف نفت مغان زمینه ای را فراهم می کند تا بتوانیم اقتصاد منطقه را پویاتر و اشتغال مولد را بهتر و شایسته فراهم کرده و به توسعه همه جانبه منطقه مغان کمک کنیم.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده هم اکنون در گرمی کارهای کارشناسی انجام و چاه های اکتشافی حفر شده و به نفت نیز رسیده است.
پورحسین افزود: مساله مهم در این زمینه صرفه اقتصادی است که مطالعات کارشناسی در این زمینه در حال انجام است.
وی گفت: این طرح یکی از مطالبات مردم دشت مغان است و ضروری است دولت هم عنایت ویژه ای در این مورد داشته باشد.
ابراهیم امامی ، فرماندار گرمی مغان نیز گفت: صنایع نفتی یکی از عواثیرگذار در توسعه هر منطقه ای است و بر این اساس مقدمات آغاز احداث مجموعه بزرگ پالایشگاه نفت در این شهرستان انجام شده است.
وی افزود: برای احداث پالایشگاه نفت در روستای پرچین شهرستان بیش از چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه خواهد شد.
امامی معتقد است این رویکرد و تلاش مستمر برای استخراج و اکتشاف نفت مغان زمینه ای را فراهم می کند تا بتوانیم اقتصاد منطقه را پویاتر و اشتغال مولد را بهتر و شایسته فراهم کرده و به توسعه همه جانبه منطقه مغان کمک کنیم.
به هر حال نفت مغان شاید کیلومترها مترها دورتر در حوضچه های زیر زمینی آرام گرفته و عزمی جدی از سوی مسوولان می طلبد تا آن را به روی زمین آورده و به اقتصاد منطقه و رفاه مردم کمک کنند.

 

منبع: ایرنا

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5264
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804879
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي