17:30:39 - پنج‌شنبه 11 ژانویه 2018
اخبار تکمیلی گشایش فرودگاه پارس آباد/
انتظارها به پایان رسید/از سر گیری پروازهای فرودگاه پارس اباد بعد از نزدیک به شش سال انتظار/همراه با حواشی مراسم
  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ مراسم افتتاحیه فرودگاه پارس آباد مغان امروز (پنج شنبه) با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور،شرف بافی مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما،بهنام جو استاندار اردبیل،هاشمی مدیر کل فرودگاههای استان،بدری،میرزاده و پورحسین عضو مجمع نمایندگان استان،فرماندار شهرستان پارس اباد و جمعی از مسئولان و مدیران

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ مراسم افتتاحیه فرودگاه پارس آباد مغان امروز (پنج شنبه) با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور،شرف بافی مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما،بهنام جو استاندار اردبیل،هاشمی مدیر کل فرودگاههای استان،بدری،میرزاده و پورحسین عضو مجمع نمایندگان استان،فرماندار شهرستان پارس اباد و جمعی از مسئولان و مدیران دیگر دستگاهها در سالن انتظار فرودگاه شهرستان پارس آباد برگزار گردید.

پیش از آغاز این جلسه و پس از نشست هواپیما و خروج مسافران و میهمانان از هواپیمای صد میلیاردی با بالهای برجامی آیین آب پاشی در محوطه فرودگاه و اطراف هواپیما به رسم افتتاح اولین پرواز فرودگاه یا همان رسم سنتی بدرقه خودمانی انجام شد تا زین پس شاهد تداوم این پروازها باشیم.

در آغاز این مراسم که با استقبال گرم و حمایت همه جانبه مردم نیز همراه بود،صمدی فرماندارشهرستان پارس اباد ضمن تقدیر و تشکر از زحمات تمامی دست اندرکاران در راستای راه اندازی مجد فرودگاه پارس اباد و برقراری پروازها،فرودگاه پارس اباد را دارای جایگاه مرکزی دانست و افزود:فرودگاه پارس اباد بدلیل بعد مسافت و جمعیت و منطقه ویژه اقتصادی و مرزی و همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و قفقاز از جایگاه ویژه ای  به لحاظ داخلی و بین المللی برخوردار است و در صورت توجه به پتانسیل ها  وظرفیت های منطقه این فرودگاه میتواند از جایگاه و مناسبات بین المللی بالایی برخوردار باشد.

فرماندارشهرستان پارس آباد با بیان اینکه با تکمیل و بهره برداری از سد پایاب خدافرین که بعنوان نقطه عطفی در مناسبات و ظرفیت ها و موقعیت های منطقه خواهد بود،نیاز به فرودگاه پارس آباد بیش از پیش احساس خواهد شد.

صمدی سرمایه گذاری ۲۰ میلیاردی در تجهیز،نوسازی و بهسازی فرودگاه را با حمایت همه جانبه مردم و مسئولان از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر دانست و تصریح کرد:در صورت حمایت مردم منطقه و توجه مسئولان قطعا تضررهای ناشی از سرمایه گذاری در تجهیز فرودگاه پارس اباد را شاهد نخواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رشادی نیز پارس آباد را منطقه ای برخوردار از پتانسیل های سرشار خدادای دانست و اظهار اشت:پارس اباد منطقه ای ویژه به لحاظ اقتصادی و قطب کشاورزی است و علت کندی تجهیز و راه اندازی فرودگاه نبود جاده ای مطمئن و استاندارد است که امیدواریم با شروع پروازهای فرودگاه زمینه تعریض و نوسازی جاده اردبیل-پارس اباد نیز فراهم شود.

وی وجود فرودگاه در منطقه را یکی از زمینه های تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در منطقه ارزیابی کرد وتاکید داشت:در صورت رونق گرفتن و بکار بردن تمامی پتانسیل های مغان شک نداشته باشید که زمینه اشتغال و رونق اقتصادی در چند استان همجوار فراهم خواهد شد.

امام جمعه پارس آباد از تلاش دست اندرکاران در راستای تجهیز و توسعه و راه اندازی پروازهای فرودگاه پارس اباد تشکر کرد و افزود:با از سرگیری پروازهای فرودگاه پارس آباد زمینه مراودات و معاملات خارجی نیز میتواند رونق گرفته و رفت و آمد دیپلماتیک با کشورهای هم مرز و همسایه نیز تسهیل شود.

هاشمی مدیر کل فرودگاههای استان اردبیل نیز فرودگاه پارس اباد را یک فرودگاه مجهز و به روز توصیف کرد و گفت: از امروز در پارس اباد شاهد یک فرودگاه مجهز و پیشرفته که لنگه آن در کشور نادر است،میباشیم که حاصل زحمات و تلاش های دولت تدبیر و امید به مردم غیور مغان است.

وی با بیان گزیده هایی از تاریخچه فرودگاه پارس اباد گفت:فرودگاه پارس آباد در زمان تحویل به شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور یک فرودگاه با بند خاکی برای نشست و برخاست هواپیماهای ملخی بود اما به برکت نظام و انقلاب روز به روز تجهیز و توسعه یافت واکنون به شکل امروزی درآمده است.

مهندس بهنام جو فرق کنونی فرودگاه پارس اباد با سالهای قبل را در تجهیز اصولی و به روز شدن این فرودگاه عنوان کرد و گفت:هم فرودگاه و هم هواپیماها به روز و جدید هستند و از آخرین تکنولوژی روز برخوردار هستند که این یک خبر بسیار خوشحال کننده و خوبی برای مردم منطقه است.

استاندار اردبیل اجرای راهبردی و صحیح اقتصاد مقاومتی بدون برخورداری از زیر ساختها غیر ممکن دانست و تصریح کرد:با توسعه و راه اندازی فرودگاه زمینه توسعه منطقه نیز فراهم شده و اقتصاد مقاومتی در این شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بر رونق اقتصادی و تحریک و پویایی وضعیت استان طی روزهای آتی تاکید کرد و گفت:بحث راه آهن اردبیل که با همکاری همه جانبه نمایندگان و مسئولان و امام جمعه محترم استان پیگیری و دنبال میشود،تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که میتوانیم با تامین منابع مالی راه آهن را به سمت پارس آباد ادامه داده و شاهد رسیدن ریل و قطار به این منطقه باشیم.

پورحسین با بیان اینکه تلاشهای زیادی در زمینه فرودگاه صورت گرفته است ، افزود:از سال ۱۳۵۲ و با افتتاح فرودگاه پارس اباد، مغان یکی از قطب های کشاورزی ایران گردید و از آن زمان تاکنون مردم منطقه از این موهبت الهی برخوردار هستند.

او با بیان اینکه انتظار ما نه تنها برقراری دایمی و رسمی پرواز پارس اباد تهران است، بلکه پرواز پارس آباد مشهد نیز باید به لیست پروازها اضافه گردد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار مجموع جمعیت هدف فرودگاه پارس اباد را با احتساب جمعیت شهرستانهای پارس آباد و گرمی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرد و با آمار دو هزار نفری ورود و خروج تبعه آذربایجانی از گمرک بیله سوار قابل توجیه دانست و از رونق گرفتن این فرودگاه طی روزهای آتی خبر داد.

عضو مجمع نمایندگان استان تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و آذربایجان را فرصتی برای توسعه مراودات و مبادلات اقتصادی میان ایران و آذربایجان دانست و گفت:ما باید از این فرصت بدست آمده بعنوان نهایت بهره مندی را ببریم نه اینکه آن را تهدیدی برای امنیت خود قلمداد نماییم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم بیان داشت: تصویب پروژه منطقه آزاد در مجلس میتواند سبب رونق گرفتن فرودگاه پارس اباد شده و زمینه واردات و صادرات به کشورهای قفقاز و سی آی اس را نیز تسهیل نماید.

پورحسین در پایان اظهار امیدواری کرد:بزودی مرحله آزمایشی پروازهای فرودگاه پارس آباد پایان یافته و پروازهای رسمی و دایمی فرودگاه برقرار شود که امیدواریم این پروسه بیش از سه هفته به طول نینجامد.

بدری نماینده مردم اردبیل نیز نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی مردم مغان را مردمی ولایتمدار و غیور توصیف کرد و بیان داشت:همه نمایندگان استان در آبادانی و سازندگی استان یکپارچه هم رای و متحد هستیم و برای دریافت بودجه و امکانات تمامی شهرهای استان بصورت مجمع در کمیسیون ها وارد عمل میشویم و توسعه متوازن را برای استان خواهانیم چرا که هر جای استان سرمایه گذاری شود به معنای آبادانی و توسعه کل استان است.

وی از مهابادی به دلیل تامین هزینه های فرودگاه پارس اباد؛از عابدزاده بابت هماهنگی پروازی و از سرکار بانو شرف بافی فرزند سبلان به دلیل دایر کردن پروازها تشکر کرد و بیان داشت:بدری از بکار بردن اصطلاح افتتاح آزمایشی فرودگاه انتقاد کرد و گفت:افتتاح کاملا رسمی و دایمی است و پروازها از این پس بصورت مرتب و دایمی برقرار خواهد شد و در صورت لزوم هزینه آن را از جیب خود نمایندگجان تقبل کرده و پرازها را چارت خواهیم کرد تا شاهد تعطیلی فرودگاه و عدم رونق گرفتن مجدد فرودگاه نباشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان با لحنی طنزآلود جهت تلطیف اذهان حضار اظهار کرد:شرکت هواپیمایی باید به فکر هواپیمای دیگری برای فرودگاه پارس آباد باشد چرا که نه تنها شاهد تعطیلی و بی رونقی پروازها نخواهیم بود بلکه شاهد رونق گرفتن پروازها و چارتر هواپیمای دیگر در این فرودگاه خواهیم شد.

بدری از آماده شدن بستر برای تصویب منطقه آزاد تجاری استان در مجلس خبر داد و تصریح کرد:اگر چه منطقه آزاد منتقدان سرسختی هم در مجلس دارد اما حامیان زیادی هم دارد و ما همه تلاش خود را بکار خواهیم بست تا هر چه سریعتر این پروژه در مجلس رای بیاورد بعد از تصویب منطقه آزاد قطعا نیاز به فرودگاه پارس اباد نیز بیشتر خواهد شد و منطقه به یک منطقه استراتژیک و مهم تبدیل خواهد شد.

وی ضمن تشکر از مهابادی گفت:از زحمات مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور تشکر میکنیم اما اقدامات صورت پذیرفته باید از خروجی عینی برخوردار باشد.

بدری فرودگاه نصب شده در ورودی جاده فرودگاه و داخل فرودگاه را نامناسب در شان و منزلت فرودگاه پارس اباد دانست و بیان کرد:بعد از این همه تلاش و هزینه های هنگفت شایسته نیست تابلو و شناسنامه فرودگاهی با این همه وسعت و سرمایه گذاری بدین شکل باشد.

وی فرصت بدست آمده را غنیمت شمرد و تقاضای پرواز اردبیل باکو و اردبیل وان را نیز مطرح کرد و از مهابادی خواست تا هر چه سریعتر بر این درخواست ترتیب اثر دهند و اظهار امیدواری کرد در آینده فرودگاه پارس اباد از پتانسیل پروازهای شرکت نفت نیز بهره مند شود.

مهابادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور با ابراز خوشحالی از حضور خود در سرزمین غیور مردان وشیرزنان که تاریخ از انان بعنوان لولو یاد میکند،آن را فرصتی برای خود دانست و بیان داشت:مغان با دشت ها و رودها و کوهها و سرسبزی خاص خود پتانسیل زیادی در گردشگری و توریستی علاوه بر دیگر پتانسیل ها دارد و افتتاح فرودگاه میتواند فرصتی دیگربرای توسعه و پیشرفت منطقه در این زمینه شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه پارس اباد بزودی به سیستم پیشرفته و فلای چک مجهز خواهد شد افزود:پیشرفته ترین سامانه برای نشست و برخاست پروازها در این فرودگاه نصب شده و در ادامه تجهیز و توسعه خواهد یافت.

مدیر عامل ناوبری هوایی کشور از توسعه بین مرزی در این شهرستان نیز خبرداد و افزود:بدستور وزر آخوندی برنامه های وسیعی در راستای توسعه استان داریم که توسعه میان مرزی بین ایران و کشورهای همسایه از طریق مرز پارس اباد یکی از این پروژه هاست.

شرف بافی مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) نیز در این مراسم از توسعه خدمات هوایی در استان ابراز خرسندی کرد و افزود:بسیار خوشحال و خرسند هستیم که در خدمت مردم فهیم و غیور استان اردبیل و شهرستان پارس اباد هستیم و بعنوان یک هم استانی از حضور در این جمع بر خود میبالم و مفتخر هستم.

او از بستر سازی و زمینه سازی برای تجهیز و توسعه فرودگاه پارس اباد توسط سازمان هواپیمایی و ناوبری تقدیر کرد و افزود:امیدواریم به زودی شاهد افتتاح رسمی این فرودگاه باشیم و از افتتاح آزمایشی فارغ شویم.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما از حل باقی مشکلات این فرودگاه در ایام آتی بصورت جدی و مستمر خبر داد و گفت:باند فرودگاه پارس اباد بزودی به حالت استاندارد خواهد رسید و فرودگاه پارس اباد جزو فرودگاههای مجهز کشور لقب خواهد گرفت.

حاشیه های مراسم افتتاحیه فرودگاه پارس اباد:

یکی از نقاط قابل توجه در این مراسم و سخنرانی ها تفاوت تفکرات نمایندگان است که نشان از تبحر و تیزبینی یک نماینده با دیگر نمایندگان است.

در حالی که انتظار میرفت نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار نسبت به فرایند افتتاح آزمایشی فرودگاه عکس العمل نشان دهد،با اغماض از کنار این موضوع عبور کرد اما در مقابل بدری دیگر نماینده استان بدون هیچگونه اغماضی از رسمی بودن پروازهای فرودگاه پارس اباد خبر داد و تاکید داشت:احتمالا مجری و دیگر دست اندرکاران اشتباه متوجه شده یا شوخی میکنند این افتتاحیه نه تنها رسمی است بلکه کاملا هم جدی و دایمی بوده و هیچ کس حق استفاده از کلمه آزمایشی برای این افتتاحیه را ندارد چرا که حتی ما حاضریم در صورت لزوم هزینه پروازها را از جیب خودمان هزینه و چارتر نماییم تا این فرودگاه برای همیشه با قدرت و قوت به فرایند پروازهای خود ادامه دهد.

از دیگر حواشی جالب توجه این مراسم فراموش کردن نام مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران توسط نماینده محترم پارس آباد و بیله سوار بود که برای لحظاتی آن را فراموش کرده و با کمک حضار نام صحیح وی را تلفظ بردند.

استقبال گسترده مردم از نوادر این مراسم افتتاحیه و سردرگمی عوامل امنیتی از موضوعاتی بود که در این مراسم چشم نوازی میکرد.

بازار گرم عکس های سلفی و یادگاری و بازدید حاضرین در مراسم از داخل هواپیمای برجامی و گپ و گفت با عوامل پرواز از حواشی قابل توجه این گشایش بود.

مزین شدن پروفایل بسیاری از شهروندان به تصاویر هواپیما و پرواز فرودگاه پارس آباد نیز حواشیست که احتمالا از امشب و امروز در فضای مجازی شاهد آن خواهیم بود.

خوشحالی مردمی که چشمها را نوازش میداد به همراه احساساتی شدن مدیران بومی از جمله سرکار خانم شرف بافی هم استانی شایسته و مدیر سازمان هواپیمایی هما که با شور و شوق خاص و لحن زیبایی سخن میگفت،نشان از یک روز خوش یمن و میمون برای مردم و کل شهرستان بود و انتهای گزارش ما که به تاریکی شب منتهی شد و ما همچنان سرگرم تایپ و تهیه این گزارش بودیم غافل از اینکه هوا تاریک بوده و ما سرگرم تهیه این گزارش که تقدیم خوانندگان و کاربران محترم پایگاه گردید.

 

رضا امیرپور

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4018
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803633
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي