13:24:51 - شنبه 14 اکتبر 2017
معاون سازمان محیط زیست:
انتقال آب از ارس به دشت شبستر منطقی نیست
معاون سازمان محیط زیست گفت: انتقال آب ارس به دشت شبستر از لحاظ علمی منطقی نیست و در هیچ کجای دنیا انتقال بین حوزه‌ای آب موفق نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  ارس رسا ، پروین فرشچی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: انتقال آب ارس به دشت شبستر از لحاظ  علمی کار درستی نیست و در هیچ کجای دنیا انتقال بین حوزه‌ای آب موفق نبوده است.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که حق‌آبه ارس و سایر رودخانه‌های مشترک را به کشورهای دیگر متذکر شویم و اگر این اقدام نادرست صورت گیرد باید مساله مطالبه حق‌آبه این رودخانه‌ها را برای همیشه فراموش کنیم.

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: هیچ مطالعه‌ای در خصوص اینکه اکوسیستم دریافت کننده چقدر می‌تواند از این آب بهره ببرد انجام نگرفته است و انجام این کار می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری از لحاظ زیست‌محیطی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.

فرشچی افزود: تجربه دنیا و تجربه کشور نشان می‌دهد که این اقدام نه‌تنها مشکلات آبی در این حوزه را حل نخواهد کرد بلکه دامن به مشکلات دیگر می‌زند و این مساله برای محیط زیست کشور و مردم هزینه بر خواهد شد.

وی ادامه داد: مطالعات زیست‌محیطی به تنهای پاسخگوی این انتقال نیست و انجام این کار نیازمند مطالعات اقلیمی، اقتصادی، زمین‌شناسی و هیدرولوژی است که باید بعد از انجام تمامی این مطالعات و کنارهم گذاشتن تجربه‌های جهانی بازهم این اقدام نادرست و غیرمنطقی خواهد بود.

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: مطالعات بسیار پرهزینه و گسترده‌ای در خصوص انتقال آب خزر به سمنان در سالهای گذشته انجام گرفت و در نهایت این مساله منتفی شد و در خصوص انتقال آب ارس به دشت شبستر نیز نباید این تجربه اشتباه دوباره تکرار شود.

منبع:فارس

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3781
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803396
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي