11:26:51 - سه‌شنبه 2 مه 2017
اگر سپاه نبود،کشور هم نبود
آمادگی و هوشیاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حراست از تمامیت ارضی و آب‌های سرزمینی کشور که حتی تجاوز سه مایلی را هم به دقت تشخیص داده و تحمل نمی‌کند روشن‌ترین پیام نسبت به هرگونه تجاوز احتمالی در حال و آینده است.

پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز فرمان تاریخی امام ره و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار گرفتن در هفته خجسته و مبارک روز پاسدار و جانباز ، همچنین فرا رسیدن سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر،تصمیم به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف جمله تاریخی امام ره(اگر سپاه نبود کشور هم نبود)و دیدگاه ایشان نسبت به این نهاد مردمی و مقدس نموده است.

چرا امام عبارت «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» را به کار برد

این جمله حضرت امام که «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» برای تعارف یا افزایش روحیه پرسنل سپاه نبوده بلکه فرمایشی مسئولیت آور بوده است و تاکیدهای مکرر ایشان بر بقا و تقویت سپاه را در امنیت گذشته، حال و آینده ترسیم کرده است و تاکیدهای مکرر ایشان بر بقا و تقویت سپاه، گویای اعتقاد و اعتماد عمیق ایشان به این نهاد انقلابی است.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هسته ها و گروه های امنیتی-نظامی حافظ انقلاب تشکیل، و زمینه مناسب برای موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم گردید. به همین منظور فرزندان خوب ملت که خود در پیروزی و حفظ انقلاب نقش داشتند، با هدایت حضرت امام(س) در اواخر سال ۱۳۵۷ نهاد مقدس سپاه پاسداران را تاسیس کردند.
سپاه پاسداران هنگامی تولد یافت که انقلاب اسلامی با انواع توطئه ها و شرارت های داخلی گروهک ها که از طرف ابر قدرت های شرق و غرب هدایت می شدند، روبرو بود. از این رو مقابله جدی با آن آفای ضرورت داشت و این امر مهم به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. سپاه پاسداران به تناسب ضرورت، در زمینه های انتظامی و امنیتی که در فرموده های امام امت به آنها اشاره شده است فعالیت کرد و نقش بسیار مهم و همه جانبه ای ایفا نمود.

اگر سپاه نبود دقیقا کجا بودیم؟!

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نمادی ارزشمند است که ایستادگی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داده و با پیروی از سالار شهیدان امام حسین علیه السلام عزّت و افتخار را پیشه راه خود ساخته تا در سایه روحیه انقلابی و معنویت، نقش تعیین کننده ای در دفع حملات دشمنان اسلام و ایران، ایفا کند.
 دوم اردیبهشت‌ماه،سالروز تأسیس سپاه، فرصت مغتنمی برای مرور کارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفرینی‌های آنان در عرصه‌های مختلف در دوران پس از انقلاب است.سپاه پاسداران در اولین روزهای پس از انقلاب، در شرایطی شکل گرفت که دشمنان انقلاب ملت ایران و استقلال کشور، تحرکات فراوانی را برای برهم زدن ثبات، آرامش و امنیت کشور شروع کرده و مصمم بودند با بسیج تمامی امکانات، انقلاب اسلامی را به شکست رسانده، حکومت فروریخته پهلوی را احیا و به قدرت بازگردانند.
در این هنگامه بود که جوانان انقلابی، در مجموعه‌ای به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سامان یافتند و پاسداری از انقلاب را برعهده گرفتند و سپر تمامی حوادث کشور شدند. برقراری نظم و امنیت، مقابله با حرکات خرابکارانه، مقابله با جریان ترور، خنثی‌سازی کودتاها، حضور در مناطق قومیتی که گرفتار غائله‌های تجزیه‌طلبی از سوی جریان‌های ضدانقلابی با حمایت قدرت‌های خارجی شده بودند و حفاظت از شخصیت‌های انقلاب و مسئولان کشور، بخشی از کارنامه سپاه و پاسداران در ماه‌های اولیه تشکیل این نهاد انقلابی است.
به راستی اگر سپاه و بذل جان پاسداران آن در ماه‌های اولیه شکل‌گیری جمهوری اسلامی و دوران پس از انقلاب نبود، جریان ترور و گروه‌های تجزیه‌طلب که از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های امریکا، شوروی، انگلیس، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه برخوردار بودند، چه سرنوشتی را برای ایران اسلامی رقم می‌زدند. اگر سپاه و پاسداران فداکار و جان‌برکف انقلابی نبودند؛ چگونه توطئه‌های دشمنان در کردستان، بلوچستان»، خوزستان، ترکمن‌صحرا و… خاتمه می‌یافت. اگر سپاه و پاسداران نبودند، رهبران انقلاب و مسئولان کشور در برابر نقشه‌های ترور و حذف فیزیکی گسترده و فراگیر، چه سرنوشتی پیدا می‌کردند. آری، این سپاه و پاسداران انقلابی آن بودند که از انقلاب، نظام نوپای جمهوری اسلامی، استقلال کشور و تمامیت ارضی آن در برابر تمامی توطئه‌ها پاسداری کردند. این نقش‌آفرینی‌های سپاه در همان بدو تأسیس، موجب شد تا در اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی این نهاد انقلابی اینگونه قانونی و تثبیت شود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند…»
دشمنان ناکام خارجی پس از شکست های پی در پی و خنثی شدن توطئه هایشان، سناریوی خطرناک گسترده ای را علیه ایران ترتیب داده و جنگی تمام عیار توسط رژیم بعث عراق بر ایران تحمیل کردند. برآورد جنگ‌آفرینان از قدرت دفاعی ایران، این بود که جمهوری اسلامی به خاطر نوپا بودن و شرایط کشور در دوران پس از انقلاب، ضعیف بوده و با یک تهاجم فرو خواهد ریخت. براساس همین برآورد بود که صدام تصور فتح دو، سه ماهه تهران را داشت، اما با شروع جنگ تحمیلی، پاسداران انقلاب اسلامی لباس جهاد بر تن کرده به گونه‌ای در مقابله با متجاوزان حماسه‌آفرینی کردند که جنگ تحمیلی به دفاع مقدس تبدیل شد.
همین نقش‌آفرینی‌ها و حماسه‌آفرینی‌های پاسداران انقلاب موجب شد حضرت امام خمینی‌(ره)، آن جمله تاریخی را مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» بر زبان آورند.

رشادت‌ها، فداکاری‌ها، شهادت‌های مظلومانه پاسداران در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب به ویژه در کردستان و جنگ تحمیلی سبب شد حضرت امام(ره) در وصف مظلومیت این مجاهدان و مدافعان انقلاب و کشور، در خلال جنگ تحمیلی خطاب به پاسداران بفرمایند: «شما آیینه مجسم مظلومیت‌ها و رشادت‌های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و هم‌سنگران و فرماندهان و مسئولان بیداردلانی بوده‌اید که امروز در قرار محضر حق مأوا گزیده‌اند.»
نقش‌آفرینی‌های سپاه در راستای دفاع از انقلاب، به جنگ تحمیلی ختم نشد. در خلال جنگ تحمیلی، هواپیماربایی و برهم زدن امنیت پرواز در ایران اسلامی، در دستور کار سازمان‌های ترور و حامیان آنان قرار گرفت. حضرت امام(ره) با واگذاری مسئولیت برقراری امنیت پروازها به سپاه، این نقشه دشمنان را نیز نقش بر آب کرد.
با شکل‌گیری توطئه‌های منطقه‌ای علیه جریان مقاومت، بیداری اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی نظام سلطه با محوریت امریکا، باز این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با حضوری هوشمندانه در صحنه‌های مختلف و میدان‌های پرخطر، از عزت ملت، استقلال کشور و انقلاب اسلامی دفاع کرد. امریکایی‌ها تحت مبارزه با تروریسم، به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند؛ لکن هدف اصلی آنان ایران بود. سپاه پاسداران در به شکست رساندن امریکایی‌ها در پی این تجاوزهایش خصوصاً در عراق، کارنامه درخشانی در تراز درخشش در دفاع مقدس دارد. اگر امریکایی‌ها در عراق به اهداف خود می‌رسیدند، دست‌اندازی آنان به سمت ایران با استفاه از ابزار نظامی آسان‌تر می‌شد.
آری، این سپاه و فرماندهان کارآزموده آن و نیروی قدس پرافتخارش بودند که توانستند ماشین جنگی امریکا را در عراق متوقف سازند و از ادامه حرکت بازدارند. امریکایی‌های شکست خورده در صحنه‌های افغانستان و عراق، برای تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران و مقابله با نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی، به رژیم صهیونیستی مأموریت نابودی حزب‌الله لبنان را دادند، اما سپاه پاسداران با ایستادن تمام‌قد در کنار حزب‌الله و گروه‌های مقاومت فلسطینی، توطئه‌های امریکایی- صهیونیستی و عربی علیه مقاومت را درهم شکست و در نهایت در توطئه جنگ‌های نیابتی نظام سلطه و متحدانش با استفاده از گروه‌های تکفیری و بحران‌آفرینی در سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه با هدف فرو ریختن محور مقاومت و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، باز هم این سپاه پاسداران بود که به نمایندگی از ملت انقلابی ایران، با حضور در صحنه‌های پرخطر، دفاع جانانه‌‌ از عزت مسلمین، استقلال و امنیت ایران را برعهده گرفت. دلیل عصبانیت‌ها و تهاجم‌های نظام سلطه و متحدانش علیه سپاه را باید در همین کارنامه سراسر افتخار این نهاد انقلابی جست‌وجو کرد
ماجرای ورود غیرقانونی قایق‌های نظامی امریکا به آب‌های ایران و برخورد قدرتمندانه و عزتمندانه ایران با این حادثه نیز، یک بار دیگر موضوع اقتدار و توان ایران را به موضوع اصلی رسانه‌ها و مراکز تصمیم‌گیری جهان تبدیل کرد.
عاملان تجاوز، نیروهای امریکایی بودند که تجاوز به سرزمین‌ها به بخشی از قاموس و فرهنگ آنها تبدیل شده است و معمولاً وقتی اینگونه حوادث از سوی آنها مطابق برنامه‌های از پیش طراحی شده و یا اشتباهاً اتفاق بیفتد، معمولاً از موضع قدرت و زورگویی سعی می‌کنند مسئله را به تثبیت توان و سلطه امریکا تبدیل کنند، همانگونه که در ماجرای تجاوز به آب‌های جزیره فارسی فرماندهی ناو امریکایی مستقر در نزدیک جزیره مرتکب شد و تلاش داشت با قدرت نمایی حافظان قدرتمند آب‌های ایران را مرعوب کند، اما به رغم تصور امریکایی‌ها این برخورد متکبرانه آنها در مواجهه با نیروهای سپاه نتیجه عکس داشت و پاسداران را نسبت به اهداف پنهان نظامیان امریکایی مشکوک کرده و نهایتاً سبب شد که تا پس از کسب اطمینان از عدم سوءنیت آنها در تجاوز به آب‌های ایران و در پی پیگیری‌های دیپلماتیک و در همراهی با دستگاه دیپلماسی کشور آنها را آزاد کنند.

سپاه پاسداران سپر بلای حوادث در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی با این آیه راهبردی از قرآن کریم «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّهٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ…» بسترهای لازم را برای شکل‌گیری هندسه قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌وجود آورد که  انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های نبرد با امریکای جنایتکار، رژیم نامشروع صهیونیستی و همچنین جبهه استکبار جهانی و فراسوی مرزهای کشور به‌عنوان حامی ملت‌های مسلمان و مظلوم منطقه همچنان در خط مقدم مقاومت ایستاده و در مقابله با دشمنان مشترک امت اسلامی از جمله داعش و تروریست‌های تکفیری با تقدیم شهدای مدافع حریم آل‌الله مایه عزت و عظمت ایران اسلامی شده است.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه ای درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرموده اند:

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است در همه جهان، پس از صدر اسلام، پدیده بی سابقه ای است. این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت های بزرگ با سلاح توکل بر خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان [است].»
«سپاه پاسداران نور چشم و عضو اصلی انقلاب اسلامی است چرا که از بطن انقلاب روییده، رشد کرده و رو به کمال است.»
«برجستگی سپاه در همراهی «سلحشوری نظامی» با «خلوص معنوی» بوده و همه موفقیّت ها از هماهنگی این دو ناشی شده است؛ و این عنصر اصلی که صفت مجاهدان جلیل القدر صدر اسلام و پایه گذاران افتخارات تاریخی اسلام است. همواره باید در سپاه پاسداران حفظ شود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی تأسیس شده است. نام گذاری سالروز ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به نام روز پاسدار از این رو بوده است که سپاه، آرمانی بزرگ و مقدّس دارد و آن حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمّدی بر پا شده است و از سویی دیگر، ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلام و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است که سپاه پاسداران با درس آموزی از حماسه حسینی، آن را خط مشی خود قرار داده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بعد از پایان جنگ تحمیلی علاوه بر فعالیت ها و مأموریت های رزمی، دفاعی و آموزشی، با تشکیل قرارگاه فرماندهی بازسازی خاتم الانبیاء، در عرصه سازندگی شرکت فعال دارد.
اینک سپاه پاسداران در راه آبادانی و عظمت کشور اسلامی ایران، تمام تلاش خویش را به کار گرفته است تا در این میدان مقدّس نیز حضوری فعّال و سازنده داشته باشد. امروزه در فعالیت هایی از قبیل سدسازی، راه سازی، کشاورزی، دامداری، طرح های آب رسانی و گازرسانی و احداث واحدهای مسکونی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشی فعال و پرثمر دارد.

سپاه پاسداران، یادگار گران قدر فرزانه دوران حضرت امام خمینی رحمهم الله بر ملّت غیور و دلیر ایران بود. رویش این نهال ارزشمند ابتکار ویژه ای بود که نیاز به هوش بالای فکری و سیاسی داشت.کسانی که تار و پود این شجره مقدّس را می شناسند و عوامل پدید آورنده و اهداف و انگیزه های آن را به خوبی درک می کنند اقرار دارند که پیشنهاد تشکیل این نهاد مقدّس، نشان دهنده ژرف نگری و استواری امام و فرزندان دلاور انقلاب، برای رهایی از ستم و سلطه بیگانگان و رسیدن به استقلال و عدالت واقعی است. بر همین اساس، سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی، هیچ گاه نباید از رسالت سنگین خود غافل شوند.

بدون تردید دلاور مردی های برادران سپاه پاسداران بعد از انقلاب در دفع ایادی داخلی و گروهک های منافق و همچنین رشادت های رزمندگان آن در دوران دفاع مقدّس بر همه روشن است و شنیده ها تنها بخشی از دریای قدرت این نیروی عظیم مردمی است؛ بنابراین حمایت همه جانبه مردم از اهداف این نهاد مقدس و پاسداشت ارزش ها آنان، برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی لازم و ضروری است.

سلام بر پیشوای پاسداران، الهام بخش عزّت و افتخار، حضرت حسین ابن علی که با فدا کردن جان، عشق و ایثار را معنا کرد؛ سلام بر لاله های بوستان محمّدی و شکوفه های وصال عشق الهی؛ سلام بر شما سپاهیان پاسدار، فرزندان دردمند روح خدا خمینی؛ سلام بر شما حماسه سازان عاشورایی سال های رزم و جنگ؛ سلام بر شهیدان پاک دل و بلند همت که هم رمز شما دلیر مردان و سبز قامتان بودند و میدان های نبرد هشت سال دفاع مقدس را با عطرخون خود عطرآگین ساختند.

 درخشش شعاع پرفروغ برادران پاسدار در دوران دفاع مقدّس و شجاعت وصف ناپذیر آنان در تمام عرصه های انقلاب و خلوص و عشق به اسلام و میهن اسلامی ایران، نمادی از ایثار و گذشت آنان را به نمایش می گذارد.
سپاه پاسداران، یادگار ایثارگران و حماسه آفرینان شهید و یادآور حاج همّت ها زین الدین ها، جهان آراها، باکری ها و هزاران شهید گلگون کفن دیگر است.

 

یاد همه پاسداران شهید انقلاب اسلامی را گرامی داریم.

تهیه و گردآوری مطالب: رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1876
  • بازدید دیروز: 2543
  • کل بازدیدها: 4949261
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي