10:39:57 - یکشنبه 30 جولای 2017
میرزاده:
ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل تنها نسخه توسعه گرمی/ بازار جمهوری آذربایجان بهترین مقصد برای صادرات محصولات کشاورزی و دامی دشت مغان
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت:تنها نسخه توسعه گرمی و جلوگیری از مهاجرت ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تعیین شهرهای گرمی، پارس آباد و بیله سوار به عنوان محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی اردبیل در لایحه دولت مبنی بر ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی گفت:لایحه ایجاد مناطق آزاد در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس است و یکی از ۷ استانی که در این لایحه آمده است، استان اردبیل است که شامل شهرهای گرمی، پارس آباد و بیله سوار در حوزه استحفاظی دشت مغان است.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی که شهرستان گرمی با وجود مرزی بودن، محروم ترین منطقه است و مهاجرت نیز در این منطقه بسیار شدید است؛هیچ نسخه دیگری برای توسعه آن وجود ندارد و به نظر می رسد که وجود منطقه آزاد باعث توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

دشت مغان می تواند قطب صادرات مواد لبنی و کشاورزی شود

میرزاده تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی مردم همچون میوه، گندم، لبنیات ، عسل و حتی صنایع دستی روی دست شان مانده است و بازار برای صادرات آن وجود ندارد؛در حالی که دشت مغان می تواند یکی از مهم ترین قطب های کشور برای صادرات مواد لبنی، دامی و کشاورزی باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی که بازاری برای صادرات این محصولات وجود ندارد؛ بسیاری از مردم این منطقه به دلیل دور بودن از مرکز کشور و بازارهای اصلی، به سادگی نمی توانند محصول خود را به فروش برسانند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در گذشته در این منطقه گمرک وجود داشته است خاطرنشان کرد: در زمان فروپاشی شوروی که مدت ها ارتباطات ایران با کشورهای آسیای میانه راحت تر بود، اوج بهبود وضعیت اقتصادی مردم بود و به دلیل وجود تبادلات مرزی مردم منطقه بهترین شرایط زندگی را داشتند و محصولات تولیدی خود را به آن سوی مرز صادر می کردند و اتفاقا فقط صادر کننده بودند و کالای عمده ای از آن سوی مرز وارد کشور نمی شد.

میرزاده ادامه داد:پس از محدودتر شدن شرایط و عدم برنامه دولت ها برای ایجاد منطقه آزاد و بازارچه های مرزی  مردم شروع به مهاجرت کردند و درحال حاضر شرایط به گونه ای است که اگر منطقه آزاد که به نظر می رسد آخرین نسخه توسعه است؛ عملیاتی نشود،  بعید است در سرشماری های بعدی جمعیت قابل توجهی از مردم در منطقه باقی مانده باشند.

نصف شدن جمعیت گرمی به دلیل مهاجرت در فاصله بین دو سرشماری

وی یادآور شد: زمانی جمعیت شهرستان گرمی ۱۵۰ هزار نفر بود اما در سرشماری امسال به ۷۵ هزار نفر رسیده و نصف شده است و اگر در هر مرحله از سر شماری ۱۰ درصد کاهش جمعیت داشته باشد، با این حساب اگر با وضعیت موجود، ۱۰ سال دیگر به سراغ شهرستان گرمی برویم ممکن است کسی را برای زندگی در این منطقه پیدا نکنیم.

گرمی ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد/ مردم آن سوی مرز مایحتاج خود را از محصولات ما تامین می کردند

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس با اشاره به اینکه تنها شهرستان گرمی نزدیک ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان دارد، تاکید کرد: مردم این شهرستان همه تولیدکننده محصولات کشاورزی، باغی و دامی هستند و اتفاقا آن سوی مرز نیز شدیدا نیازمند تولیدات ما هستند و سوابق تاریخی مبادلات نیز نشان می دهد که آن ها بیشتر مایحتاج خود را از این سوی مرز تامین می کردند از این رو فضا برای صادرات بسیار فراهم است.

راه آهن مرزی می تواند محصولات ما را به اروپا برساند

وی خاطرنشان کرد:همچنین راه آهنی که در مرز وجود دارد،نزدیک ترین نقطه به گروه اقتصادی اوراسیا است و منطقه ای که تحت عنوان دشت مغان برای تبدیل به منطقه آزاد در دستور کار قرار دارد، می تواند به راحتی از طریق ریلی محصولات ما را تا قلب روسیه و اروپا برساند.

گفتنی است؛ در حال حاضر کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو، ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور هستند که قبل از دولت یازدهم به تصویب رسیده و در حال فعالیت‌اند و در صورتی که  لایحه دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید مُهر تأیید مجلس را بگیرد، در مجموع ۱۴ منطقه آزاد تجاری- صنعتی مرزی در کشور فعالیت خواهند کرد./

پایان پیام

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1156
  • بازدید دیروز: 2543
  • کل بازدیدها: 4948541
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي