18:45:40 - دوشنبه 30 مه 2016
بذرهای نامرغوب بلای جان کشاورزان پارس آبادی/ جای خالی اقتصاد مقاومتی در حمایت از کشاورزان
استفاده از بذرهای مرغوب می‌تواند به افزایش برداشت در سطح مزارع منجر شود اما در شرایط کنونی کشاورزان پارس آباد با مشکل تامین بذر مرغوب مواجه شده‌اند.

به گزارش ارس رسا؛ به نقل از آران مغان کشاورزی در شهرستان پارس آبادمغان به نوعی با اعمال شاقه در حال انجام است و زمانی که همه شرایط برای برداشت محصولی خوب و با کیفیت فراهم باشد مشکلی مانند بذر نامرغوب به یکباره باعث افت تناژ در برداشت از مزارع می‌شود و کشاورزان را با زیان‌های جبران ناپذیری مواجه می‌کند.

مسیر پرتلاطم کشاورزی در پارس آبادمغان هر سال بر موج جدیدی سوار می‌شود که سال گذشته بر اثر خشکسالی و امسال نیز بر اثر بارش‌های سیل‌آسای بهاری و نابودی بخش قابل توجهی از محصولات منطقه، دچار مشکلی مانند بذر نامرغوب و ارقام بی‌کیفیت مواجه شده است که تا حد زیادی کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

در حالی که شهرستان پارس آبادمغان با دارا بودن بالاترین سطح زیرکشت و تولید ۳۰ نوع محصول بعنوان قطب کشاورزی استان اردبیل و کشور محسوب می شود اما این روزها خبرهایی مبنی بر استفاده از اقلام نامناسب از جمله بذر سویا به گوش می رسد که در این حوزه باعث شده تا کشاورزان این شهرستان با مشکلاتی مواجه شوند.

نبود بذر مناسب سویا، حمایت نشدن توسط سازمان جهاد کشاورزی و ایجاد بازار سیاه برای دلالان از یک سو و ناامید شدن کشاورزان از زیر کشت بردن زمین‌های کشاورزی از سوی دیگر، کشت محصول امسال سویا در این شهر را تهدید می‌کند.

کاهش برداشت محصول کشاورزی با وجود مشکلات کشاورزان باعث شده است که بسیاری از کشاورزان در سطح شهرستان پارس آباد از کشت محصولاتی همچون سویا ناامید شوند و در واقع بخش زیادی از کشاورزان در این شهرستان با این مشکل مواجه هستند.

تعدادی از کشاورزان پارس آبادی در این زمینه به خبرنگار آران مغان اظهار کردند: شرکتی که تا سال گذشته برای بذر سویا گواهی صادر می کرد امسال تعهدی مبنی بر عواقب ناشی از فروش بذر دانه های روغنی سویا نمی دهد و این امر باعث شده قیمت سویا بدون یارانه به قیمت ۳۵۰۰ تومان به کشاورزان فروخته شود.

این کشاورزان افزودند: در حالی که گواهی تایید بذر ۷۰ درصد قوه نامیه است، درصد خلوص باید حداقل ۸۵ درصد باشد که این امر نگرانی های کشاورزان سویا کار را به دنبال داشته است و خواستار رسیدگی مسوولان جهاد کشاورزی به این موضوع هستند.

این در حالی است که یک کارشناس جهاد کشاورزی در این زمینه نیز با تایید عرضه بذر نامرغوب سویا در این شهرستان گفت: شرکتی که بذر سویا را برای کشاورزان عرضه می کند امسال تعهدی مبنی بر دادن گواهی و یا لیبر دانه های روغنی سویا نکرده است و در واقع کشاورزان اجبارا به خرید بذر سویا روی آورده اند.

وی این را هم اضافه کرد: با شکایتی که از این شرکت شده تخلف آن ثابت و محکوم هم شده است.

پارس آبادمغان در حالی به عنوان قطب اول تولید ذرت بذری کشور، استعداد و توان تامین بذر هیبرید ذرت موردنیاز برخی کشورهای منطقه را دارد که جای خالی اقتصاد مقاومتی در این شهرستان مرزی احساس می شود.

حمایت از بخش کشاورزی مسئله‌ای است که همیشه از سوی مسئولان به آن تاکید شده است ولی عملا با به‌کارگیری برخی سیاست‌های غلط و ناکارآمد و حتی استفاده از اقلام نامرغوب بذر در شهرستان پارس آبادمغان این ادعاها نقض شده و تاحد زیادی اجرایی نشده است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2166
  • بازدید دیروز: 2543
  • کل بازدیدها: 4949551
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي