16:30:29 - سه‌شنبه 15 دسامبر 2020
تابستان و پاییز پرازدواج در اردبیل
با وجود شیوع بیماری کرونا و اختلال در تمامی ابعاد زندگی مردم، رویدادهای چهارگانه حیاتی در اردبیل حاوی اخبار تواما خوب و بد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ وقایع چهارگانه حیاتی شامل تولد، فوت، ازدواج و طلاق محور بسیاری از برنامه ریزی‌ها و شمه‌ای از وضعیت یک جامعه است.

در واقع تاثیر بسیاری از برنامه ریزی‌های خرد و کلان در تغییر ارقام مربوط به این رویدادها مشاهده می‌شود.

افزایش طلاق و افزایش فوت اخباری منفی از وضعیت نامطلوب جامعه و در مقابل افزایش ازدواج و افزایش تولد گویای اخباری مثبت است. اما اردبیل به کدام تغییرات بیش از همه نیاز دارد؟

طی سال‌های اخیر اردبیل رتبه‌های تلخی را از وضعیت طلاق در مقایسه با سایر استان‌ها از آن خود کرده است. از طرفی مسئولان به کاهش فرزندآوری و کاهش ولادت‌ها بارها تاکید کرده‌اند.

 

در این میان کاهش ازدواج نیز گویای مشکلاتی در حلقه‌های نخست جامعه یعنی خانواده‌ها بوده است.

اما نگاهی به رویدادهای حیاتی ثبت شده از استان اردبیل در بهار و تابستان امسال نشان می دهد، ما در بهار با کاهش و در تابستان با افزایش ازدواج مواجه بودیم که بی شک شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مراسم عروسی و حتی قرنطینه‌ها در این مهم موثر بوده است.

بر اساس آمار اعلامی سازمان ثبت احوال کشور، در بهار ۹۹، ۲۹۳۹ ازدواج و ۷۰۴ طلاق به ثبت رسیده است.

در تابستان ۹۹ نیز ۳۲۴۳ ازدواج و ۹۹۵ طلاق ثبت شده است.

اما در مقابل در بهار ۹۸، ۳۲۲۶ ازدواج و ۶۸۶ طلاق و در تابستان ۹۸، ۲۹۸۸ ازدواج و ۷۸۲ طلاق به ثبت رسیده است

آمار پدیده ازدواج ۹/۹/۹۹ احصا نشده است

این یعنی ما در هر دو فصل با افزایش طلاق مواجه بودیم اما در مقابل در بهار با کاهش و در تابستان با افزایش ازدواج‌ها مواجه شده‌ایم.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در هشت ماهه نخست امسال ۷۷۹۱ ازدواج ثبت شده که در مقایسه با هشت ماهه سال ۹۸ با ۷۴۰۲ مورد ازدواج، ۵٫۳ مورد افزایش را نشان می‌دهد.

شهرام رسولی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تعداد ازدواج تا پایان سال با افزایش نیز مواجه شود.

وی در خصوص گرایش زوجین به ثبت ازدواج خود در تاریخ ۹/۹/ ۹۹ و آمار آن در استان، تصریح کرد: فعلاً آمار ازدواج ثبت شده در استان در این تاریخ احصا نشده است.

 

فوت در اردبیل ۳۶ درصد افزایش یافته است

مطابق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، در بهار سال جاری ۴۷۳۵ ولادت و در تابستان ۴۷۲۴ مورد به ثبت رسیده است. اما در بهار سال ۹۸، ۵۱۹۱ و در تابستان سال گذشته ۵۰۹۸ مورد ولادت ثبت شده بود که مشاهده می‌شود در هر دو مورد با کاهش ولادت در استان مواجه هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل نیز در این خصوص گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۱۲ هزار و ۵۳ ولادت ثبت شده که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته با ۱۳ هزار و ۲۳۳ ولادت با افت ۸٫۹ درصدی مواجه است.

همچنین سازمان ثبت احوال می‌گوید در بهار سال جاری ۲۱۰۵ نفر و در تابستان امسال ۲۵۵۵ نفر فوت شده‌اند. اما در بهار سال گذشته ۱۶۷۸ مورد و در تابستان ۱۷۴۱ مورد فوت به ثبت رسیده که در هر دو فصل افزایش فوت را نشان می‌دهد.

رسولی در این خصوص نیز تصریح کرد: در هشت ماهه سال جاری ۶۳۱۰ فوت و در هشت ماهه سال گذشته ۴۶۲۳ فوت ثبت شده که با افزایش ۳۶ درصدی مواجه است.

گزارش: ونوس بهنود

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2037
  • بازدید دیروز: 2137
  • کل بازدیدها: 4958441
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي