14:57:09 - دوشنبه 20 نوامبر 2023
جزئیات جدید توقیف کشتی اسرائیلی توسط حوثی‌ها افشا شد
حوثی‌های یمن با ورود به جنگ اسرائیل و حماس توانستند در روز یکشنبه یک کشتی باری که گفته آن‌ها متعلق به یک سرمایه‌دار اسرائیلی است را توقیف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ اکوایران نوشت: مقامات خبر دادند که نیروهای حوثی یمن در روز یکشنبه یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را در مسیر مهم کشتیرانی دریای سرخ توقیف کرده و ۲۵ خدمه آن را به اسارت گرفتند.

به نوشته آسوشیتدپرس، حوثی‌ها گفتند که این کشتی را به دلیل ارتباط آن با اسرائیل ربوده و تا پایان کارزار اسرائیل علیه حماس، به هدف قرار‌دادن کشتی‌های اسرائیلی، ادامه خواهند داد. آن‌ها تصریح کردند: «همه کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا آن‌هایی که با اسرائیل کار می‌کنند، اهداف مشروع ما هستند».

۲۵ خدمه اسیرشده از ملیت‌های مختلفی از جمله بلغاری، فیلیپینی، مکزیکی و اوکراینی بوده و هیچ فرد اسرائیلی در آن حضور نداشت.

مقامات اسرائیلی اصرار دارند که این کشتی متعلق به بریتانیا و ژاپن است. با این حال، طبق جزئیات مالکیت کشتی در پایگاه‌های اطلاعاتی حمل‌ونقل عمومی، مالکیت کشتی با شرکت Ray Car Carriers مرتبط است که توسط آبراهام رامی اونگار که یکی از ثروتمندترین مردان اسرائیل است، تأسیس شده است.

اونگار به آسوشیتدپرس گفت که از این حادثه آگاه بوده اما نمی‌تواند اظهار نظر کند و منتظر جزئیات است. یک کشتی مرتبط با او در سال ۲۰۲۱ در خلیج عمان نیز دچار انفجار شد.

دو مقام دفاعی ایالات متحده تأیید کردند که نیروهای حوثی در بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی، کشتی گلکسی لیدر را در دریای سرخ تصرف کردند. مقامات گفتند که حوثی‌ها با راپل کردن از یک هلیکوپتر وارد کشتی باری شدند.

داده‌های ردیابی ماهواره‌ای MarineTraffic.com که نشان داد که گلکسی لیدر از کورفز ترکیه راه افتاده و در مسیر حرکت به سمت پیپاواو هند بود. بیش از یک روز قبل از توقیف، این کشتی در دریای سرخ و در جنوب غربی جده حضور داشت.

داده‌ها نشان می‌دهند که ردیاب سیستم شناسایی خودکار یا AIS این شناور خاموش شده است. به دلایل ایمنی، کشتی‌ها باید این سیستم را روشن نگه دارند؛ اما اگر احتمال بدهند که ممکن است هدف قرار گرفته یا مشغول حمل کالای قاچاق باشند، خدمه آن‌ها را خاموش می‌کنند.

عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا که به ملوانان در خلیج فارس و منطقه هشدار می‌دهد، محل رخداد کشتی‌ربایی را در حدود ۱۵۰ کیلومتری سواحل شهر بندری حدیده یمن در نزدیکی سواحل اریتره گزارش داده است. بعداً به نقل از یک افسر امنیتی شرکت مالک کشتی، ارتش بریتانیا گفت که گلکسی لیدر به حدیده برده شده است.

دریای سرخ که از کانال سوئز مصر تا تنگه باریک باب المندب امتداد دارد، شبه‌جزیره عربستان را از آفریقا جدا می‌کند و یک مسیر تجاری کلیدی برای حمل‌ونقل جهانی و تأمین انرژی است. به همین دلیل است که از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، نیروی دریایی ایالات متحده چندین کشتی خود را در این منطقه مستقر کرده است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 99
  • بازدید دیروز: 2296
  • کل بازدیدها: 4952182
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي