20:53:29 - دوشنبه 11 جولای 2016
حبیبی:فیش های حقوقی نامتعارف از نتایج انحلال سازمان برنامه است
یک فعال سیاسی اصلاح طلب مساله فیش های حقوقی نامتعارف را از نتایج انحلال سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: وقتی احمدی نژاد این سازمان را منحل می کرد باید به عواقب آن فکر می شد.

تا وقتی سازمان برنامه و بودجه منحل نشده بود کارشناسان آن طرح های اجرایی را بررسی و درباره بودجه آن نظر می دادند و از دستگاه های مجری پرسش می کردند که این پول را کجا و چرا هزینه کرده است و دقت لازم در این باره می شد.
وی تصریح کرد: روال بسیاری از مفاسد اقتصادی این است که افرادی با استفاده از نفوذ سیاسی خود پروژه های دهها میلیاردی گرفته و آن را به شخص دیگری واگذار می کنند و حق دلالی هنگفتی می گیرند. این افراد هیچ کاری نمی کنند و پول هنگفتی به دست می آورند و تنها با زد و بند ثروتمند شده اند.
وی افزود: اگر سازمان برنامه و بودجه بود امکان چنین سوء استفاده هایی بسیار کم می شد. البته دولت خوشبختانه این سازمان را دوباره راه انداخته است اما باید نگذارد افرادی که روحیه های اینچنینی دارند به آن راه یابند.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: بیت المال فقط در مساله فیش های حقوقی غیر متعارف حیف و میل نشده است که یک عده به خاطر آن سر و صدا راه انداخته اند بلکه بسیار متحمل است که در قراردادهای کلانی چون جاده سازی و راه سازی نیز مال مردم هدر رفته باشد که باید به آن هم رسیدگی شود. اینکه عده ای مدام تصویر فقرا را در رسانه های خود نشان می دهند و طوری القا می کنند که گویی تا قبل از این دولت هیچ فقیری نداشتیم نشان از چیست؟

** مطبوعات آزاد جلوی فسادهای بزرگ را می گیرند

وی تصریح کرد: اما به قول مولانا از قضا سرکنگبین صفرا فزود. آقای روحانی باید افشاشدن فیش های حقوقی را به فال نیک بگیرد و با جدیت آن را پیگیری کند. از طرفی باید رسانه ها نیز به آن بپردازند.
حبیبی در ادامه با اشاره به اینکه مطبوعات چشم و گوش جامعه هستند افزود: وقتی بسیاری از امور دور از چشم مطبوعات رخ دهد و آنها دسترسی به اطلاعات نداشته باشند خسارات بزرگی به جامعه تحمیل می شود که فساد ۳ هزار میلیاردی و غیره یکی از آنهاست. چرا که فساد در پنهان کاری شکل می گیرد. در حالیکه اگر مطبوعات در صحنه حضور داشته باشند جلوی چنین فسادهایی از ریشه گرفته می شود و احتیاج به این همه هزینه دادرسی و دادگاه و زندان و غیره نیست. تازه در صورتی که پولهای رفته به بین المال برگردد.
نماینده اسبق مجلس اضافه کرد: افراد سیاسی بسیار به آبروی خود وابسته اند و از ریختن آن هراس دارند. اگر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که دولت قول آن را داده اجرا شود جلوی بسیاری از پنهان کاری ها گرفته می شود چرا که دست رسانه ها باز می شود و جلوی فساد قبل از وقوع آن گرفته می شود.

** دولت جدی باشد اعتماد مردم برمی گردد

وی افزود: اینکه دولت یازدهم سه سال سرکار بوده و در این مدت به مساله فیش های حقوقی نپرداخته است دستاویزی برای کوبیدن دولت توسط مخالفان شده است. آقایان به این اشاره نمی کنند که فیش های حقوقی غیر متعارف در دولت قبل هم بوده است.
حبیبی ادامه داد: خوشبختانه دولت یازدهم اقدامات خوبی در این باره کرد. یکی اینکه قول برخورد محکم با متخلفان را داد و این کار را هم شروع کرد. دیگر اینکه قول اصلاح قانون را داد. اگر رئیس جمهور و مسئولان امر مساله فیش های حقوقی را به نتیجه برسانند اعتماد مردم به سرعت برخواهد گشت.
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: متاسفانه ما ایرانی ها عادت داریم کاری را که خیلی خوب شروع کرده ایم در میانه راه و با برخورد به موانع رها می کنیم ، دولت باید مواظب باشد که این آفت، گریبان مساله فیش های حقوقی را نگیرد. یعنی هم باید متخلفین برکنار و پولهایی که گرفته اند به بیت المال برگردانده شود و هم اینکه قوانین بازدارنده ای برای جلوگیری از تکرار این موضوع مصوب و اجرا شود که البته دولت قول داده که قوانین مربوطه را اصلاح و برای تصویب به مجلس بفرستد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این باید مردم به طور دقیق در جریان روند اقدامات قرار گیرند. بسیاری از اوقات اقدامات مثبت دولت به مردم گزارش نمی شود چرا که دستگاه خبررسانی آن ضعیف است.
حبیبی با بیان اینکه اگر این اقدامات انجام شود اعتماد عمومی به سرعت باز می گردد گفت: دولت نگران تبلیغات مخالفان خود نباشد اگر برخورد دولت با مساله فیش های حقوقی همانطور که گفته شده، باشد تلاش های مخالفان قطعا خنثی می شود.

** سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم مسئول هستند

وی به عملکرد دستگاههای نظارتی نیز در این باره اشاره کرد و گفت: سه نهاد سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات مجلس و ذیحسابی دستگاههای دولتی حتما باید مواخذه شوند. دیوان محاسبات تابع مجلس است و موظف است بر عملکرد مالی تمام دستگاههایی که از دولت بودجه می گیرند نظارت کند. نحوه نظارت آن هم از طریق گزارش تفریغ بودجه به مجلس است.
حبیبی ادامه داد: حال ممکن است دیوان محاسبات این کار را کرده باشد ولی مجلس گوش نداده باشد. باید این را به مردم بگوید که من گزارش لازم را دادم ولی توسط نهادهای مسئول به آن توجهی نشد.
این فعال سیاسی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور نیز در این زمینه وظایفی داشته است که باید به آن عمل می کرده است. این سازمان هم اگر گزارش این تخلفات را داده ولی دستگاه قضایی به آن توجه نکرده باید این مساله را به طور روشن به مردم بگوید. چرا که وظایف این دو نهاد نظارتی تنها گزارش دادن به دستگاههای مربوطه است و برخورد با متخلفان از عهده آنها خارج است. در مجموع بدبین شدن مردم به نهادهای نظارتی برای کشور بسیار مضر است.

** دولت باید بیشتر به اقتصاد بپردازد

حبیبی در ادامه به برجام اشاره کرده و افزود: متاسفانه آمریکایی ها در این زمینه اعمال قدرت و کارشکنی می کنند طوریکه شرکت ها و بانک های بزرگ جرات نمی کنند به معامله با ایران ورود کنند. این بی آبرویی بزرگی برای آمریکا به همراه دارد چرا که افکار عمومی دنیا روی قضیه برجام حساسیت و اشتیاق خاصی دارد و میزان تعهد دوطرف به قولهای خود را می سنجد.
وی تصریح کرد: با وجود این مشکل، باز هم برجام در مجموع موفق بوده است چرا که اتفاقات بزرگی مثل برجام، یک ساله جواب نمی دهد و باید مشمول زمان شود. سرمایه گذاری خارجی هم چند سالی زمان می برد و این طور نیست که امروز برجام تصویب شود و فردا جوانان ما سرکار بروند. علاوه بر این، گروههای سیاسی داخلی هم در دستیابی به دستاوردهای برجام نقش دارند. وقتی صحبت از دفن آقای صالحی در قلب رآکتور می شود بر روی اجرای برجام تاثیر می گذارد.
این فعال سیاسی به اولویت های دولت در یکسال باقی مانده هم اشاره کرد و گفت: دولت باید در بخش اقتصادی تلاش بسیار بیشتری انجام دهد و البته قادر به چنین کاری هم است. به خصوص الان که بحث اقتصاد مقاومتی پیش آمده باید از ظرفیت های داخلی بیشتر استفاده و به اقتصاد دانش بنیان که خوشبختانه در کشور ما در حال جان گرفتن است توجه بیشتری کند و به نیروهای داخلی اعتماد بیشتری نماید.
گفت و گو: ناصر غضنفری

ایرنا

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4178
  • بازدید دیروز: 5435
  • کل بازدیدها: 4987749
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي