20:57:14 - شنبه 4 آگوست 2018
حواشی واگذاری بزرگترین بنگاه کشاورزی کشور
شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات مدرن میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، کارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت های منحصر بفرد کشور محسوب می شود. اما با این حال این شرکت عظیم مغان درد مشترک مردم و مسئولان استان است دردی که از هر سو بنویسیم و بگوییم درد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ این بنگاه عظیم کشاورزی اقتصادی در طول سال های گذشته به واسطه ضعف های مدیریتی دچار مشکلات اساسی بود که با نظر مسئولان از سال های گذشته بحث خصوصی سازی آن مطرح شد. این مجموعه که بارها برای فروش به آگهی مناقصه رفت، بالاخره پس از مدت ها هفته گذشته توسط بخش خصوصی خریداری شد.

کشت و صنعت با قیمت مناسبی بفروش نرسید

کارشناس کشاورزی معتقد است کشت و صنعت و دامپروری مغان با ۶۳ هزار هکتار از اراضی و ده ها کارخانه و تأسیسات و ماشین آلات با قیمت مناسبی به فروش نرسید.

«بابک محمدنژاد» در گفت و گو با همشهری اظهار می کند: از ۱۱ شرکت کشت و صنعت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تنها کشت و صنعت مغان در دست دولت باقی مانده بود و بهتر بود بجای خصوصی سازی دولت برای احیای آن ها خود اقداماتی انجام می داد.

وی با بیان اینکه باتوجه به حاصلخیز و مرغوب بودن و بهره وری بسیار مناسب اراضی و زمینهای کشاورزی، قیمت و ارزش هر هکتار مابین ۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان است، می افزاید: اگر ارزش و قیمت هر هکتار را ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، ارزش و قیمت کشت و صنعت و دامپروری مغان که ۶۳هزار هکتار است حدواً سه هزار و یکصد و پنجاه میلیارد تومان می شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح می کند: البته به غیر از محاسبه تاسیسات، ماشین آلات، ساختمانها و کارخانه ها و چندین راس گاو و دستگاههای کارگاهی و کارخانجات قیمت فوق در نظر گرفته شده است در حالی که قیمت واگذار شده کشت و صنعت و دامپروری مغان یک هزار و هشتصد میلیارد تومان است.

راه نجات کشت و صنعت خصوصی سازی بود

فرماندار شهرستان پارس آباد می گوید: فعالیت کشت و صنعت مغان در طول سال های اخری نشان می دهد این مجموعه ظرفیت سابق را نداشته و نیازمند تحول اساسی در ساختار آن بود و به نوعی خصوصی سازی راه نجات آن بود.

«علی علایی» در گفت و گو با همشهری اظهار می کند: در زمان های گذشته این مجتمع بزرگ بیش از ۷ هزار نیروی فعال داشت اما اکنون تنها با حدود ۱ هزار نفر پرسنل اداره می شود که نشانگر بی توجهی ها به بخش های مختلف آن بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارخانه های کشت و صنعت اکنون با کمترین ظرفیت فعال بوده و یا به حالت راکد تبدیل شده است، می افزاید: با خصوصی سازی این مجموعه قطعا تحول عظیمی در رونق اقتصادی و افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد.

مقام عالی دولت در پارس آباد بیان می کند: کشت و صنعت مغان در سال های اخیر با مشکلات زیادی همراه بوده است که از جمله آن بدهی به دستگاه های مختلف است که بارها با واسطه گری من و دادستانی آب و برق آن وصل شده است و با این وضعیت نمی توان به آینده آن امیدوار بود.

علایی در رابطه با حواشی قیمت پائین این مجموعه تصریح می کند: شرکت خریدار این مجموعه بسیار توانمند بوده و می تواند اقدامات زیادی در آن انجام دهد و از سوی دیگر قیمت بالا و پائین تفاوتی به حال مردم منطقه ندارد و پول مستقیما به خزانه کشور واریز می شود در حال که با احیای این مجموعه می توان به اقتصاد منطقه کمک کرد.

 

نمایندگان مخالف خصوصی سازی بودند

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در این زمینه به همشهری می گوید: نمایندگان استان در مجلس در مورد واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی موافق نبودند و اصلاح مدیریتی مد نظر نمایندگان بود.

«سیدحمایت میرزاده» می افزاید: علی رغم مخالفت نمایندگان واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی قانونی بوده و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت های دولتی و موسسات عمومی می توانند به بخش خصوصی واگذار شوند و شرکت کشت و صنعت مغان هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه باید در واگذاری این شرکت نهایت دقت و بررسی لازم از سوی کارشناسان صورت بگیرد تا سرنوشت آن به سرنوشت دیگر شرکت های واگذار شده کشور دچار نشود، اضافه می کند: این شرکت باید به عنوان یک شرکت موفق و کارآمد در سطح کشور و خاورمیانه تبدیل شود و در این صورت است که می توان شاهد رشد و شکوفایی در عرصه کشاورزی در دشت زرخیر مغان بود.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: تنها راهکار تقویت این شرکت واگذاری به بخش خصوصی نیست بلکه می توان برای تقویت و توسعه این شرکت مدیریت آن را تقویت کرد.

  • علی قاسمیان

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 276
  • بازدید دیروز: 2060
  • کل بازدیدها: 4960839
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي