19:00:28 - دوشنبه 10 اکتبر 2016
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
دشت مغان به عنوان یک دانشگاه بزرگ است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ارس رسا ، مراسم رونمایی از بزرگترین ناوگان ماشین آلات زراعی ومکانیزه شرکت کشت وصنعت ودامپروری مغان دیروز شنبه در آیینی با حضور مسئولان کشوری،استانی و شهرستانی افتتاح شد . در این مراسم مهندس آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم و قیام عاشور،به

img_8095

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ارس رسا ، مراسم رونمایی از بزرگترین ناوگان ماشین آلات زراعی ومکانیزه شرکت کشت وصنعت ودامپروری مغان دیروز شنبه در آیینی با حضور مسئولان کشوری،استانی و شهرستانی افتتاح شد .
در این مراسم مهندس آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم و قیام عاشور،به تبیین بخشی از سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی از آغاز دولت یازدهم تا کنون پرداختند.
اقایی با اذعان به اینکه وقتی دولت تدبیر و امید به همت مردم تشکیل یافت بنده اولین نفری بودم که اقای حجتی را همراهی میکردم ،گفت: پس از تشکیل دولت یکی از اولین نگرانی های ما از بابت شرکت مغان بود که به شدت این موضوع را دنبال میکردیم وی گفت با افراد مختلفی که فکر میکردیم میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند وارد مذاکره شدیم در طول تمام این مدت اقای محمدی از پذیرش مسئولیت مدیریت شرکت طفره میرفتند و پیشنهاد ما را قبول نمیکردند. بالاخره پس از رایزنی های فراوان همه این دوستان بلا استثنا اذعان کردند که دوره مدیریت محمدی دوران طلایی شرکت مغان بوده است بنده نیز  با توجه به این موضوع نزد اقای حجتی رفتم و گفتم اگر میخواهید شرکت مغان سرپا شود تنها راه حل آن انتخاب اقای محمدی به عنوان مدیر عامل این شرکت است.

img_8118
اقایی گفت؛ یکی از مدیران و مسئولان ارشد با سابقه و نخبه کشور در زمینه زراعی و باغی همین امروز که بنده به دعوت کشت و صنعت عازم شرکت بودم رک و شفاف به بنده اعلام کردند که بی انصافی است اگر از اقای محمدی به عنوان فردی که شرکت مغان را از یک شرکت زیان ده به یک شرکت سودده تبدیل کرده اند تشکر نکنید.
ایشان با اعلام اینکه چند مورد از آمار کشاورزی که اخیرا بدست آمده محضر حضار معروض میدارم ، گفت: در سال ۹۲ در انبارهای کشور زیر ۵ میلیون تن گندم ذخیره داشتیم اما این رقم امسال به ۱۱ و نیم میلیون تن یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است که همه اینها در سایه لطف الهی همت کشاورز و مدیریت هوشمندانه مسئولین تحقق یافته است.
مهندس آقایی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته حول و حوش یک درصد بود ،گفت : عامل رشد اقتصادی کشور،رشد ۵/۱ درصدی آمار در بخش کشاورزی بوده است که البته با ضریب ۱۱ میلیون تومانی قیمت گندم ، پول آن ۱۴ هزار میلیارد تومان میباشد که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان آن به کشاورزان عزیز پرداخت و ۴ هزار میلیارد تومان دیگر تا آخر مهر ماه پرداخت خواهد شد.ایشان گفتند در سال ۹۲ وقتی دولت مشغول به کار شد کل کودهای ذخیره شده در انبارهای کشور به ۵۰ هزار تن نمیرسید از طرف دیگر در شهریور ماه یعنی در فصل کاشت محصول قرار داشتیم و از طرفی هم تحریم بودیم با این حال اکنون دولت به تمام کشاورزان اعلام کرده است که هر فردی با توجه به نیاز کشت خود هر مقدار کود لازم دارد میتواند از انبارها دریافت نماید.

img_8106
در سال ۹۲ در کل کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین نمیتوانستیم عرضه کنیم به حول و قوه الهی اکنون هر کشاورزی هر تعداد ادوات و کمباین و تراکتور نیاز داشته باشد میتوانیم تامین نماییم.
وی گفت : امروز در بخش خصوصی و با نظارت دولت نزدیک به ۶۰۰ هزار تن محصول تولید میشود. امروز ما درگیر این بحث هستیم که محصولات کشاورزی ما اثر و نقش تجارت بین المللی دارد تا دیروز مرغ و تخم مرغ ما برای مصارف داخلی هم نمیرسید امروز ما علاوه بر نیاز داخلی توانایی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن صادرات را داریم در طول سه سال ،صادرات دام زنده آزاد شده است.
ایشام گفتند : تبدیل سبزیجات و سیفیجات از فضای باز به فضای بسته گلخانه ای اکنون از سیاستهای اعمالی ما در بخش کشاورزی است و به شدت دنبال تکثیر و ترویج کشت گلخانه ای هستیم. در صنایع تولیدی فضای سردخانه ما تا سقف ۱۳۰ هزار تن ارتقا یافته است و هیچ محصولی در فضای باز نخواهد ماند لیکن تا قبل از سال ۹۲ فقط ۵ درصد ظرفیت سردخانه ما بود که اکنون به بیست درصد رسیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش گیاهان دارویی اردبیل به دلیل اینکه منشا گیاهان دارویی میباشد عرض میکنم تحولی دراین بخش ایجاد شده است سودی که از تولید گیاهان دارویی به دست می آید از هیچ محصولی بدست نمی آید و امروز تولیدات گیاهان دارویی ما از نیاز داخل بیشتر است.

img_8090
آقایی گفت: ما اگر با دید صادرات محصول تولید کنیم قطعا کیفیت محصول ما بالا خواهد رفت اکنون روسیه ۵ کارخانه لبنیات ما را به لحاظ کیفی تایید کرده و اعلام کرده تنها محصولات این کارخانه ها میتواند وارد این کشور شوند.
وی بار دیگر با اشاره به پتانسیل های موجود در کشت و صنعت مغان اعلام کرد کشت و صنعت باید به جایی برسد که به مغان سرویس و برای مردم خدمات ارائه کند.استاندار اردبیل با وجود چنین بنگاه عظیمی نباید دغدغه سرمایه گذاری در استان داشته باشد اما ابتدا باید برای رسیدن به این معیار این شرکت را به مرحله سوددهی برسانیم.
ایشان با بیان اینکه طبق آمار بانک مرکزی سالانه در کشور ۱۱۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید میشود گفت: قیمت جهانی ارزش این محصولات ۷۶ میلیارد دلار میباشد و معنای دیگر آن اینست اگر روزی محصول کشاورزی تولید نکنیم باید این مبلغ را برای خرید این محصولات از دیگر کشورها هزینه کنیم.

img_8082
آقایی افزود: در سال ۹۲ طراز تجاری کشور منفی ۸/۱ میلیارد دلار منفی بود اکنون ۳ میلیارد و چهارصد میلیون دلار طراز تجاری ماست یعنی ۵ میلیارد دلار از بابت عدم واردات محصولات تولیدی در بخش کشاورزی کم شده است البته در چند محصول مانند ذرت بذری و روغن باز نیازمند هستیم لیکن تلاش میکنیم با افزایش تولید کلزا که رقم بالایی از این محصول نیز در استان اردبیل و شهرستان پارساباد تولید میشود در این بخش نیز تا سال آینده خودکفا باشیم.
وی در پایان اظهار کرد: دشت مغان به عنوان یک دانشگاه بزرگ است و کشت و صنعت مغان به عنوان یک دانشگاه تخصصی است قطعا باید نقش کشت و صنعت مغان در منطقه به عنوان ترویج تکنولوژی جدید علم جدید فنی کشاورزی باید ترویج تکنولوژی جدید، حرکات جدید؛علم جدید ،رفتار جدید بر مبنای افزایش کیفیت تولید در منطقه باید نقش ایفا کند.

گزارش از : رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1156
  • بازدید دیروز: 2543
  • کل بازدیدها: 4948541
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي