15:56:10 - یکشنبه 31 دسامبر 2017
رونمایی از مراحل اخذ سیستم mri جدید شهرستان پارس آباد در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید شبکه
مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد با حضور معاون امور بداشت و درمان استان اردبیل و فرماندار شهرستان پارس آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد امروز(شنبه نهم دی) با حضور معاون بهداشت و درمان استان اردبیل و فرماندار شهرستان پارس آباد و جمعی از پزشکان و پیراپزشکان شهرستان و استان در محل سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان پارس آباد برگزار شد.

در آغاز این مراسم دکتر بشیری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد که حدود هفت ماه پیش به این سمت انتصاب شده بود،ضمن رونمایی از دستگاه تصویر برداری تشدید مغناطیسی یا همان ام آر آی ، خلاصه ای از مراحل اخذ این سیستم  را در حضور حضار تشریح نموده و چکیده ای از سختی ها و مشقاتی را که در طی این مدت متحمل شده بودند،تشریح نمودند.

در ادامه ضمن تودیع و قدردانی از زحمات ۷ ماهه دکتر بشیری که به اذعان وی مسائل و مشکلات خانوادگی مانع حضور او در راس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شد،با حکم اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، اباذر جعفرپور به عنوان سرپرست جدید مرکز بهداشت و درمان این شهرستان معارفه گردید.

به گزارش ارس رسا ، دکتر جعفرپور پیش از انتصاب به سرپرستی مرکز بهداشت پارس آباد، با حفظ مسئولیت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیله سوار و همچنین سرپرستی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمی را برعهده داشت.

بشیری از معدود پزشکان و متخصصان شهرستان پارس آباد که بغیر از فعالیت در زمینه پزشکی تلاش فراوانی نیز در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرستان پارس آباد خصوصا توسعه شهرستان قدم های مهم و موثری را برداشته و اقدامات ماندگاری از خود در این عرصه به یادگار گذاشتند که از جمله آنها همین دستگاه ام آر آی است که پیش از انتصاب به سمت ریاست شبکه در پی اخذ این دستگاه بوده و به دلیل اهمیت وجود این دستگاه در شهرستان پارس آباد،زمینه اخذ این دستگاه را فراهم کردند که به اذعان فرماندار شهرستان پارس اباد در سال جاری تنها۶ عدد از این دستگاهها برای کل کشور برنامه ریزی شده بود که در  سایه تلاش دکتر بشیری یکی از این دستگاهها به شهرستان پارس آباد تخصیص داده شد.موضوعی که بیش از ۳۰ سال است از مطالبات اصلی و آرزوهای مردم شهرستان پارس آباد میباشد که نهایتا با تلاش مدیریت شبکه و فرماندار شهرستان به سرانجام رسید

برای آشنایی با کاربرد ام آر آی و پی بردن به ضرورت اخذ این دستگاه برای شهرستان پارس آباد به برخی موارد استفاده از آن اشاره میکنیم:

 

ام آرآی (به انگلیسی:MRI)‏ که مخفف عبارت (به انگلیسی:Magnetic Resonance Imaging)‏ است و تصویرسازی تشدید مغناطیسی نامیده می شود.MRI روشی است که می توان با کمک گرفتن از آن تصاویر بسیار دقیق و واضحی از اندامهای درون بدن بدست آورد .از بهترین تکنیکهادر دنیای پزشکی در تشخیص بیماریها استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI)است که بدون تابش اشعه ایکس می توان اسکن های واضحی از بافتهای مختلف بدن گرفت .امروزه پزشکان با استفاده از این فناوری می توانند با تشخیص محل لخته شدن خون در قلب و یا مغز از وقوع سکته در انسان جلوگیری کنند.  به زبان ساده ام آر آی یک آهنربای بزرگ است ؛ که تمام اتم های بدن را تبدیل به آهنربا کرده و امواج حاصل از آن ها را بصورت یک تصویر ثبت می کند. بزرگ ترین تولید کننده های سیستمهای ام آر آی امروزه شرکت های زیمنس (آلمان)، جی ای (آمریکا)، توشیبا (ژاپن)، و فیلیپس (هلند) می باشند.در MRI همانطوریکه از اسم آن بر می آید از امواج مغناطیسی که به شکل پیچیده ای تنظیم می شوند بهره گرفته میشود تا تصاویر از نقطه‌ای از بدن که مورد نظر است مثلا مغز، نخاع، کمر، شکم، … را تهیه کنند. برخلاف رادیولوژی و CT اسکن که اشعه X اگر به طور مکرر برای یک بیمار استفاده شود خطرناک است، امواج مغناطیسی که در MRI استفاده می شود تا این لحظه هیچگونه خطری برای بیمار نداشته و می توان بطور مکرر MRI برای یک بیمار انجام داد.

ام آر آی دقیق ترین و بهترین روش تصویربرداری از بافت های نرم بدن است. کاربردهای ام آر آی آنقدر زیاد است که شاید گفتن همه آن ها حوصله شما را سر ببرد.ام آر آی تغییرات بیماری ها را در مراحل اولیه (قبل از پیشرفت آنها) با دقت بالایی نشان می دهد. بطور مثال در سکته های مغزی به کمک DWI می توان در ساعات اولیه ، محل دقیق سکته را نشان داد و با درمان مناسب بیمار را نجات داد. ام آر آی در تشخیص اولیه سرطان ، بررسی سیر آن و برنامه ریزی برای درمان آن کاربرد زیادی دارد.

 

انتهای پیام/

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 429
  • بازدید دیروز: 2402
  • کل بازدیدها: 4950216
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي