20:36:27 - سه‌شنبه 27 فوریه 2018
محمد ورزند مدیر عامل شرکت تعاونی گلچین مغان خبر داد:
واگذاری امتیاز تولید و تکثیر سویا رقم ویلیامز به شرکت تعاونی گلچین مغان
طی مراسمی با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی روز شنبه ۲۸ بهمن ماه جاری، هفت تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی  از موسسه های تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به امضاء رسید. این نشست با حضور دکتر

طی مراسمی با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی روز شنبه ۲۸ بهمن ماه جاری، هفت تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی  از موسسه های تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به امضاء رسید. این نشست با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر وفا بخش قائم مقام معاونت زراعت، مهندس اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر زارع فیض آبادی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، دکتر ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان و نمایندگان بخش غیر دولتی و اصحاب رسانه در سالن اندیشه سازمان برگزار شد.
در این مراسم از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی قرارداد مشارکت در تولید بذر سویا رقم ویلیامز با شرکت ۱۰۵۷ گلچین مغان با آقای محمد ورزند مدیرعامل شرکت به امضاء رسید.
دکتر ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان در سخنان خود بیان داشت: امروز هفت قرارداد و تفاهم نامه انتقال فناوری و دانش فنی به امضاء می رسد که از این تعداد پنج فقره مربوط به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و دو قرارداد مربوط به موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور می باشد. وی افزود: تعداد ۲۳۳ قرارداد انتقال فناوری که سازمان تاکنون به امضاء رسانده، عمدتا قراردادهایی در حوزه تکنولوژی اصلاح بذر و نهال با ۸۶ عنوان بوده است و  امروز قرارداد ۲۳۴ الی ۲۴۰  با بخش خصوصی امضاء می گردد.
دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی طی سخنانی  بذر را گنجینه ای از ژن ها برشمرد که  اکثر تکنولوژی ها  را می توان در آن نهادینه کرد و به کمک آن  ویژگی هایی همچون مقاومت به خشکی ،آفات و بیماری ها و غیره در گیاه ایجاد کرد. وی بیان داشت: سازمان در حوزه بذر به مفهوم عام آن، دستاوردهای زیادی داشته که درصدد واگذاری همه آنها می باشد. وی با اشاره به تنوع دستاوردهای سازمان در حوزه تکنولوژی ازقبیل واکسن ، زراعت و به طور کلی حوزه بذر به مفهوم عام آن اشاره نمود و بیان داشت:سازمان علاوه بر حوزه باغبانی، دام، زنبور عسل، نوغان و کرم ابریشم، نژادهای دامی، ۲۰۰ الی ۳۰۰ دانش فنی بذر در اختیار داردکه به مرور برای واگذاری آماده می شوند و سالانه انتقال دانش فنی ۴۰ دستاورد پژوهشی در این حوزه هدف گذاری شده است. دکتر زند خاطرنشان ساخت: همکاری با شرکت های بزرگ صنعتی آغاز شده تا دانش فنی سازمان تحقیقات و توان شرکت ها به مشارکت گذارده شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۳۶۰ دانش فنی درحوزه های متنوع تحقیقاتی در حال واگذاری است،تعداد دانش فنی واگذار شده به بخش خصوصی را تاکنون ،۲۴۰ عنوان دستاورد برشمرد.


دکتر وفا بخش قائم مقام معاونت زراعت در سخنان خود بیان داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی و  معاونت زراعت  بر مبنای مشارکت بخش خصوصی در صنعت بذر بوده و توجه به بذر، نه به عنوان یک کالا  بلکه به عنوان یک تکنولوژی درنظر گرفته می شود. وی مراقبت از تولید بذر در تمام مراحل و مشارکت در تولید و سرمایه گذاری را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: برای ورود تکنولوژی در آینده نیاز به سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی خواهیم داشت، همچنین در داخل کشور تولید بذر پیشرفت خوبی داشته و حرکت در تحقیقات افق روشنی را پیش رو گذارده است. وی به طرح گندم و همکاری با سازمان های بین الملی با استفاده از ارقامی که در مزارع در سطح قابل توجهی در استانها کشت می شود اشاره نمود و اظهار کرد: افزایش عملکرد تا ۵۸۰ کیلوگرم داشته ایم که انقلابی در زمینه می باشد و افزود: سیاست ما این است که بخش خصوصی و دولتی با کمک هم صنعت بذر را متحول نمایند و این هم برای محققان امتیاز آور است و هم برای تشکیلات تحقیقاتی و شرکتها پرفایده می باشد.
مهندس اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم با تشریح تنوع بذر در اقلیم ها و ارقام مختلف و پیچیدگی خاصی که دارد بیان کرد: اگرچه عملیات تولید بذر ساده است اما تبعات بعدی واگذاری باید در استانهای مختلف از نظر کشت مد نظر قرار  گیرد و از سوی دیگر برنامه تولید اطمینان بخش باشد و در واگذاری به شرکت ها تعهدات تولید و تامین نیاز طبقات مختلف مناطق پیش بینی شود، همچنین پیشنهاد می شود استانهای محوری در کشت رقم مبنا باشند و شرکت های مشاور به صورت گروهی تولید بذر داشته باشند به شکلی که تعهد آور باشد و درقرارداد قید شود. وی خاطرنشان ساخت: از آنجا که در گندم و جو رتبه بندی صورت گرفته است، باید که شرکت ها دارای رتبه ۲ به بالا و دارای تجهیزات فنی قابل قبول باشند.
دکتر نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر طی سخنانی، قراردادها با بخش خصوصی خصوصا در بذر سویا را از موضوعات مهم در کشور نامبرد که با مشارکت بخش خصوصی تاثیرگذاری بالا و نتیجه بیشتری برای کیفیت بذر کشور خواهد داشت. وی با توجه به پایش هایی که صورت گرفته، رویه مشارکت با بخش خصوصی در تولید بذر را خوب ارزیابی کرد و  اظهار داشت: تلاش می شود با حداقل دخالت دولت، بخش خصوصی موفق تر عمل کند.
دکتر گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز با تشریح قرارداد واگذاری دو رقم از دستاوردهای موسسه بیان داشت: رقم نخود سعید شانزدهمین واگذاری رقم است که اولین رقم متحمل به سرما می باشد. امیدواریم با در اختیار قرار گرفتن آن به بخش خصوصی، تحولی در بخش حبوبات در اقلیم سردسیر کشور ایجاد شود. همچنین قرارداد با شرکت تراکتور سازی ارومیه دومین قرارداد موسسه می باشد، امیدواریم سیاست های کلی وزارتخانه به نحوی باشد که شرکتهایی که ارقام را برای تولید دریافت می کنند حمایت و تشویقات لازم را داشته باشند.
محمد ورزند مدیر عامل شرکت گلچین مغان گفت: با واگذاری امتیاز تولید و تکثیر سویا رقم ویلیامز به این شرکت تعاونی می توان با ایجاد رقابت سالم در جامعه  محصولات با کیفیتی را به بازار ارائه داد.
وی اظهار داشت: در سه سال گذشته سطح زیر کشت سویا در استان به ۱۷ هزار هکتار رسیده اگر از تولید این محصول حمایت شود در سال آتی سطح زیر کشت استان به بیش از ۲۵ هزار هکتار خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت گلچین مغان افزود: برای افزایش تولید بذر سویا با مشارکت شرکتهای سبزآوران، بهاران بذر و گلچین مغان برنامه هایی بصورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده که از ثمره این برنامه ها مشترک این سه شرکت عظیم در منطقه کشاورزان و سویا کاران استان بهره مند خواهد شد.
وی در پایان اظهار کرد: افزایش کشت این محصول در منطقه زمینه جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه های روغن کشی را فراهم می سازد که این امر نیز باعث اشتغالزایی جوانان بصورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه می شود.
در این مراسم سیمران جوهری به نمایندگی از سوی شرکت گلچین مغان گزارش اجمالی از عملکرد این شرکت را شرح داد و گفت: با حمایت های دولت تدبیر و امید از محصولات دانه های روغنی و ضرورت ایجاد تفاهم های مشترک با سایر شرکتهای تولید کننده به منظور ارائه خدمات مطلوب به جامعه کشاورزی به دنبال تولید بذر با کیفیت هستیم.
سپس با حضور دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر وفا بخش قائم مقام معاونت زراعت، مهندس اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر زارع فیض آبادی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و نمایندگان بخش غیر دولتی، مراسم امضاء قراردادها به انجام رسید.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3852
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803467
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي