11:42:14 - سه‌شنبه 30 مه 2017
نویسنده و تحلیلگر عرب مطرح کرد؛
پاسخ دمکراتیک ایرانیان به ائتلاف آمریکا و متحدان منطقه ای
‘عبدالباری عطوان’ نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب در واکنش به حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران در پای صندوق های رای و انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور کشورمان نوشت: مردم ایران با انتخاب مسیر اعتدال و دوری از افراط با صندوق های رای دمکراتیک ترین و متمدانه ترین پاسخ را به اردوکشی ترامپ و همپیمانان منطقه ای او دادند.

‘عبدالباری عطوان’ نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب

به گزارش ارس رسا ؛ عطوان در سرمقاله امروز (یکشنبه) روزنامه رای الیوم نوشت: باور ندارم که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که سفر به اصطلاح «تاریخی» خود را به ریاض برای مشارکت در نشست های سران از جمله نشست سران جهان اسلام آغاز کرده است به عنوان رهبر جهان دمکراتیک و آزاد به «حسن روحانی» به مناسبت پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری ایران که شاهد مشارکت بسیار بالایی بود به طوری که مدت رای گیری سه بار تمدید شد، پیام تبریک بفرستد، به این دلیل که ترامپ و میزبانان به اصطلاح دمکرات اش سرگرم تشکیل ائتلاف ناتوی عربی با مشارکت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای جنگ با ایران هستند.
وی می افزاید، روحانی در همان دور نخست پیروزی بزرگی به دست آورد و بر رقیب خود یعنی «سید ابراهیم رئیسی» کاندیدای محافظه کار برتری یافت، امری که به این پیروزی اهمیت ویژه ای داد و بر این مسأله تأکید کرد که این صندوق های رأی هستند که در نهایت مشخص می کنند که رئیس جمهوری ایران چه کسی باید باشد به رغم آن که برخی نسبت به برخی جنبه های دمکراسی ایرانی و شیوه پالایش فهرست کاندیداها ایراداتی وارد می کنند.
این تحلیلگر عرب در این سرمقاله نوشت: ایرانی ها آقای روحانی میانه رو را انتخاب کردند زیرا می خواهند به سیاست باز خود به جهان که با امضای توافقنامه هسته ای با شش قدرت بزرگ جهان آغاز شد، ادامه دهند، به رغم انتقادهایی که از سیاست اقتصادی وی می شود.
وی همچنین نوشت: انتخاب روحانی بازتاب دهنده واکنش ایرانی ها، چه مردمی و چه رسمی، به عملیات ائتلافی است که ترامپ و هم پیمانان عربش علیه ایران رهبری می کنند و این واکنش بسیار مهم است، زیرا دمکراتیک و متمدنانه و از طریق صندوق های رأی صورت گرفته است. همچنین نماد تمایل به اعتدال و دوری از افراط است یعنی در حالی که «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی بر طبل جنگ و انتقال جنگ به عمق ایران می کوبد، ایرانی ها رئیس جمهوری را انتخاب کردند که گفت وگو را ترجیح می دهد و شاخه زیتون را به سمت کشورهای همجوار دراز می کند و درجه دکترا از دانشگاه گلاسکوی انگلیس دارد و از حمایت جوانان بهره مند است و آزادی ها را تأیید می کند و هوادار سیاست باز به روی جهان است ؛ همچنین با مسایل اسلامی با تساهل برخورد می کند.
این تحلیلگر مشهور عرب در ادامه می نویسد، بی تردید روحانی ترجیح می داد که ترامپ در رأس کسانی باشد که به وی تبریک می گویند. (مضمون مطلب) تبریک «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به روحانی چه بسا وی را از تبریک ترامپ بی نیاز کند و عکس العمل آمریکایی ها را جبران کند، به ویژه این بند از تبریک که پوتین در آن گفت: «مسکو و تهران همکاری به منظور حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه و جهان را ادامه می دهند… و توافقنامه هایی که دو کشور طی سفر اخیر روحانی به مسکو امضا شد به طور کامل به اجرا در می آید از جمله ساخت ۴۵ نیروگاه اتمی و تجهیز ایران به موشک های اس۳۰۰ پیشرفته».
عطوان در پایان می نویسد، روحانی رئیس جمهوری ایران قطعا دور دوم ریاست جمهوری اش را نیز سپری می کند، مگر آن که خداوند چیز دیگری بخواهد، اما ما در این تردید داریم که ترامپ دور نخست ریاست جمهوری اش را کامل کند.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5124
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804739
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي