19:31:48 - دوشنبه 11 سپتامبر 2017
چرا دولت از پرداخت مطالبات ایثارگران امتناع میورزد؟
طبق اعلام مدیر کل بنیاد استان و مسئولان دانشگاه و بانک ها و موسسات که موظف به اجرای این قوانین هستند،تاکنون هیچگونه ابلاغیه ای در راستای اجرای قانون برنامه ششم در خصوص ایثارگران واصل نشده است لذا مراکز فوق از ارائه خدمات به خانواده های ایثارگران که کشور را ۸ سال در مقابل شدیدترین تهدیدات از سوی ابرقدرتهای بزرگ دنیا سر پا نگهداشته و از گزند منافقین و دشمنان قسم خورده دور کردند،خودداری و نسبت به آنان با بی مهری شده و کم لطفی میشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ در حالی که جامعه هنوز پس از حدود سی سال رشادت ها،جانفشانی ها و خدمات این قشر مظلوم و از جان گذشته را فراموش نکرده است،متاسفانه فداکاری ها و تلاش های این قشر کم ادعا و کم توقع در عمل کم ارزش جلوه داده شده و خیلی زود از حافظه تاریخی دولت فراموش شده است.

اگر چه این قشر وطن دوست واقعی در طول این سالها هیچگونه ادعایی نداشته و با تمام کم و کاستی ها و بی مهری ها سوختند و ساختند اما نباید حجب و حیای آنها در سکوت و صعه صدر برابر حاکمیت و دولت موجب بی اعتنایی و کم توجهی به آنها شده و حقوق شان تضییع شود.

عندالاقتضا ضروری است تا حداقل حقوق و مطالبات آنان که در قانون پیش بینی و ابلاغ شده است،اجرا شود.
بند ب ماده ۸۸ قانون ششم توسعه اظهار میدارد:دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تأمین حداقل معیشت گروههای عضو خانواده های معظم ایثارگران و شهدا(جانبازان و آزادگان) بشرح ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاههای مربوطه قرار دهد.

١- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت

٢- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگهای نامنظم(گم جن)

٣- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه)
در بند ث ماده ۸۸ همین قانون آمده است:
دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست و پنج درصد (٢۵%) جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

١- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی‌درصد(٣۰%) هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی

٢- بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری

٣- معافیت از پرداخت سی‌درصد (٣۰%) هزینه از طریق هر یک از شرکتهای دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکبار در سال

۴- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به‌منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد (٢۵%) و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور شش‌ماه و بالاتر در جبهه را با رعایت مفاد وقفنامه در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستان‌ها بدون أخذ هزینه اقدام نمایند.

۵- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی

۶- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماع.

این قانون همچنین در ماده ۸۹ بند الف اظهار میدارد:
بانک مرکزی موظف است برای رزمندگان دارای حداقل شش ماه جبهه و برای آزادگان تا سه ماه اسارت تسهیلات مسکن با سود حداکثر ۴ درصد که فاقد مسکن بوده و تا به حال اقدام نکرده اند،از طریق بانک عامل اقدام نماید.

برابر بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه،دولت موظف است طی شش ماهه اول برنامه ششم توسعه ، سهمیه ورود با پنج‌درصد(۵%) سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (٢۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (٢۵%) و همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه به سی‌درصد(٣۰%) افزایش یابد.

موارد فوق جزو موارد حداقلی است که نیازمند اراده و همت بانکها و مراکز آموزش عالی دولتی بوده و ابلاغیه و بخشنامه اجرایی دولت را میطلبد و نیاز به تامین بودجه و اعتبار یا منبع خاصی نیست لیکن اراده برای انجام آن نزد دولتمردان خلائی است که نیازمند جبران است.
طبق اعلام مدیر کل بنیاد استان و مسئولان دانشگاه و بانک ها و موسسات که موظف به اجرای این قوانین هستند،تاکنون هیچگونه ابلاغیه ای در راستای اجرای قانون برنامه ششم در خصوص ایثارگران واصل نشده است لذا مراکز فوق از ارائه خدمات به خانواده های ایثارگران که کشور را ۸ سال در مقابل شدیدترین تهدیدات از سوی ابرقدرتهای بزرگ دنیا سر پا نگهداشته و از گزند منافقین و دشمنان قسم خورده دور کردند،خودداری و نسبت به آنان با بی مهری شده و کم لطفی میشود.

در حالی که دولتمردان بهانه برای عدم ارائه خدمات و تسهیلات پیش بینی شده در قانون و پرداخت مطالبات ایثارگران را نبود منابع و اعتبار در خزانه دولت معرفی می نماید،لیکن خدمات و مطالبات اندک تعریف شده برای این قشر نه تنها قابل تاخیر و تعدیل نیست بلکه  نیاز مبرم آنان به مزایا و مطالبات پیش بینی شده در قانون در برخی موارد تنها امیدواری و منبع آنان برای تامین معیشت زندگی بوده تسریع در حل آن ضروری میباشد.فارغ از اینکه همین اندک مزایا و خدماتی که در قانون برای آنان پیش بینی شده اما اجرای آن با مشکل روبروست،در قبال رشادت ها و جانفشانی های آنان ارزنی نمی ارزد.

بدون شک رضایت خانواده های معظم شهدا که در راه ارزش های الهی انقلاب اسلامی عزیزان خود را تقدیم کرده اند، رضایت مندی و خوشنودی خدای متعال را به دنبال دارد بدیهی است بدون فوت وقت و بی هیچ قصور و کوتاهی باید در اسرع زمان مطالبات و معوقات و خدمات مربوط به خانواد های معظم ایثارگرانمورد اجرا و در دستور کار مراکز و موسسات و ارگان های دولتی قرار گیرد.

گزارش : رضا امیرپور

 

انتهای پیام/

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3185
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802800
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي