14:38:43 - دوشنبه 27 ژانویه 2020
معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان پارس آباد:
کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در شهرستان پارس آباد
معاون فرماندار پارس آباد تاکید کرد: ضروری است کشاورزان و زارعین و شرکت های دارای اراضی کشاورزی از هدر رفت آب جلوگیری کرده و راهکارهای صرفه جویی و صیانت از منابع آبی کشور را جدی بگیرند که یکی از این راهکارها استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره ای و است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ جلسه شورای حفاظت از منابع ،مجاری و تاسیسات آبی مغان با حضور ندایی معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان پارس آباد و دیگر اعضا عضو این شورا تشکیل شد.

ندایی معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان پارس آباد در این جلسه گفت: کاهش بارندگی در این شهرستان در مقایسه با سالهای قبل با کاهش ۴۰ در صدی مواجه بوده و حدود ۵۱ میلی متر به ثبت رسیده است.

معاون فرماندار پارس آباد تاکید کرد: ضروری است کشاورزان و زارعین و شرکت های دارای اراضی کشاورزی از هدر رفت آب جلوگیری کرده و راهکارهای صرفه جویی و صیانت از منابع آبی کشور را جدی بگیرند که یکی از این راهکارها استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره ای و … است.

وی افزود: ذخیره آب سد خدافرین ۱۹۲ میلیون متر مکعب است که حدودا یک چهارم ظرفیت موجود را تشکیل می دهد.

ندایی یادآور شد: سد ارس نیز با ۷۰۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب در سال جاری حدودا نیمی از ظرفیت آن را پر کرده است.

معاون عمرانی فرماندار پارس اباد تصریح کرد: نمونه برداری از املاح آب در دوره های مختلف زمانی انجام شده و بر اساس بررسی های بعمل آمده بجز مناطق محدود که از آب زهکشی استفاده می شود،در بقیه مناطق آب کاملا استاندارد می باشد.
او اظهار داشت: کشت برنج در اراضی شامات و فاقد شبکه آبیاری و اراضی که از هدر رفت آبهای مرزی جلوگیری کرده و از آب زهکشی استفاده می کنند مانعی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رعایت الگوی کشت برای اراضی بالادست و پایین دست یک ضرورت بوده و عدم رعایت آن موجب برهم خوردن توازن کشت و بروز مشکلات آبی در منطقه می شود.

ندایی در پایان خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی درراستای رعایت الگوی کشت برای شهرک های کشاورزی و گلخانه ای و شرکت های دولتی و غیر دولتی که اراضی وسیعی را در اختیار دارند میتواند موجب بهبنه سازی فرهنگ الگوی کشت در منطقه شده و زارعان و کشاورزان خرده پا را به این کار ترغیب نمایند.

 

خبرنگار: رضا امیرپور

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 165
  • بازدید دیروز: 1735
  • کل بازدیدها: 4964255
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي