16:15:23 - چهارشنبه 4 نوامبر 2020
تحقق آرزوی دیرینه کارگران شرکت پارس با تبدیل نیروهای پیمانی به تعاونی
افزایش میزان حقوق و مزایا، توزیع بسته های معیشتی برای پرسنل، توزیع وعده غذای گرم به تمامی پرسنل و تشکیل فروشگاه تعاونی ویژه پرسنل و عقد قراردادهای خرید اقساطی برای پرسنل در سطح شهر و دهها مزایای دیگر از جمله دستور حذف واژه کارگر در مخاطب قرار دادن پرسنل از سوی روسا و مدیران و مسئولان بخش ها و واحدها، موضوعاتی است که انگیزه مضاعفی را در بین پرسنل و در راستای رسیدن به آرمانهای مدون شده ثابت قدم نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ تضییع حقوق کارگران فصلی و پیمانی از سوی پیمانکاران نیروی انسانی و استیفای مزایای این قشر زحمتکش و تلاشگر از دیر باز در ایران بعنوان یکی از چالش های اساسی مسئولان مربوطه و منتخبان اتحادیه های دفاع از حقوق کارگران و فعالان کارگری و قانون کار مطرح بوده است.

تقریبا از زمانی که در دولت سازندگی لایحه ممنوعیت استخدام در دستگاهها از سوی دولت در مجلس مصوب گردید این مشکل گریبانگیر جامعه عظیم کارگری بوده است بطوری که در تمامی ادوار بسته به میزان کنش ها واکنش هایی را نیز به دنبال داشته است و همواره بعنوان یکی از معضلات کمیسیون های کارگری و هیئت های حل اختلاف مطرح بوده است اما در این بین تنها قشری که مورد سوء استفاده واقع گردیده و متضرر شده است همانا قشر مظلوم کارگر بوده است در حالیکه سود ناشی از زحمات و تلاش های کارگران نیروی انسانی بدون هیچگونه زحمت و تلاشی به جیب پیمانکاران و شرکت های نیروی انسانی سرازیر شده است.

این معضل بطور سنتی بسته به میزان برخورد و واکنش اقشار مناطق مختلف مردم با این پدیده در کشور از میزان شدت و حدت متفاوت و معینی برخوردار بوده است و بیشتر از هر نقطه ای در مناطق محروم و دورافتاده چشمگیرتر و آمار بالایی از محکومیت های هیئت های حل اختلاف کارگری را بخود اختصاص داده است.
یکی از مناطقی که در آن همواره حقوق و مزایای کارگران ضایع شده، استان اردبیل است که بیشتر در قالب دو هلدینگ بزرگ اقتصادی و کشاورزی منطقه به منصه ظهور در آمده است. تا همین سه چهار سال پیش در شرکت پارس که بخش اعظمی از کارگران و پرسنل آن بصورت مدت معین و با مدل پیمانکاری اداره می شد، ندای حق طلبی و مظلومیت کارگران گوش فلک را کر کرده بود.در حقیقت یکی از آرزوهای دیرینه این قشر مظلوم رهایی از بند پیمانکاران ظالم و طماعی بود که خون کارگران را در شیشه کرده و مانند زالویی خون آشام آن را می مکیدند.

اما یکی دیگر از بخش هایی که به مانند دیگر بخش ها و واحدهای شرکت پارس که بعد از حضور دو مدیر توانمند یعنی دکتر کاظم پور و مهندس محمدزاده شکل جامع تری به خود گرفت و به کلی دگرگون شد، حوزه پرسنل و نیروی انسانی بود که به دستور مدیران این شرکت با تشکیل تعاونی کارگران برای همیشه با معضلات و مشکلات کارگری خداحافظی کرد و اکنون به جرات می توان گفت حق و حقوق کارگران مطابق قانون کار  در این شرکت پرداخت می شود و تمامی پرسنل از حقوق و مزایای یکسانی در بحث مطالبات کارگری برخوردار هستند.

ارزش نهادن به قشر کارگر که اساس و ریشه هر مجموعه صنعتی اقتصادی کشاورزی و دامی بدان وابسته است، می تواند در صورت خودباوری و ایجاد انگیزه در پرسنل نیروی انسانی معجزه ای در تاریخ آن مجموعه پدید آورد که این رویداد نادر برای اولین بار در منطقه با تبدیل وضعیت کارگران از شرکت های پیمانکاری به تعاونی در شرکت ملی پارس جامه عمل پوشید و شتاب در توسعه این شرکت را رقم زد.

افزایش میزان حقوق و مزایا، توزیع بسته های معیشتی برای پرسنل، توزیع وعده غذای گرم به تمامی پرسنل و تشکیل فروشگاه تعاونی ویژه پرسنل و عقد قراردادهای خرید اقساطی برای پرسنل در سطح شهر و دهها مزایای دیگر از جمله دستور حذف واژه کارگر در مخاطب قرار دادن پرسنل از سوی روسا و مدیران و مسئولان بخش ها و واحدها، موضوعاتی است که انگیزه مضاعفی را در بین پرسنل و در راستای رسیدن به آرمانهای مدون شده ثابت قدم نمود.

اقدامات مذکور و بسیاری اقدامات و عملکرد سازنده و موثر از برکات مدیریت دو مدیر توانمند و مجرب کاظم پور و محمدزاده است که الحق و والانصاف تحولات و دگرگونی های عمیقی در این هلدینگ عظیم بوجود آورده و شرکت به رقیب جدی هلدینگ های موفق تبدیل نموده است.

این اقدام برای اولین بار در منطقه در شرکت پارس به اجرا در آمد و توانست تحولات عظیمی در وضعیت حقوق و مزایای کارگران و مهم از آن روحیه دو چندان و انگیزه مضاعفی را به پرسنل تزریق نماید تا الگویی برای دیگر شرکت ها و مراکز و مجموعه های کارگری باشد.

امید است این حرکت آغازی برای پایان بخشیدن به شیوه پیمانکاری نیروی انسانی بوده و دسترنج کارگران بجای اینکه به جیب پیمانکاران سرازیر شود، به سفره خود کارگران و خانواده آنان برگردد.

 

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1085
  • بازدید دیروز: 2402
  • کل بازدیدها: 4950872
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي